• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227892
+
-

عروس سنگ

اطلس گونه گیاهی «عروس سنگ» در چهارمحال و بختیاری در 180صفحه پس از یک سال مطالعه و تحقیق با همکاری کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات استان، تهیه
و تدوین شد.
به گزارش همشهری، رویش این نوع گونه گیاهی در کوه‌های زاگرس و بیشتر در کوه‌های چهارمحال و بختیاری است. به همین دلیل هم چهارمحال و بختیاری به‌عنوان قطب عروس سنگ در کشور شناخته می‌شود. این گونه گیاهی، صخره زی یا صخره روی است و از میان صخره‌ها و شکاف سنگ‌ها به شکل پشته‌ای می‌روید. نوعی از این کوه به نام عروس سنگ طلایی معروف است که در استان‌های فارس و کرمان می‌روید.
احیا  و حراست از این عروس سنگ‌ها که در معرض برخی از تهدیدها هستند با همکاری مردم و جوامع محلی انجام می‌شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری به همشهری می‌گوید: «بزرگ ترین تهدید گونه عروس سنگ، معدنکاری است و به ‌دلیل اینکه عمده منطقه رویش این گیاه خارج از مناطق حفاظت شده است، حفاظت و حراست به سختی انجام می‌شود.»
 سعید یوسف‌پور ادامه داد:‌ «تکثیر و احیای یک گونه گیاهی به نام زنیان پیرکوه هم در دست انجام است. این گونه گیاهی در دنیا فقط در مساحتی کمتر از ۳۰۰ مترمربع و در استان چهارمحال و بختیاری می‌روید.»
به‌گفته یوسف‌پور، اطلس عروس‌سنگ در یک نسخه نمایشی تهیه شده و از اواخر تیر از سوی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع به چاپ می‌رسد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید