• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227888
+
-

این «مصر»‌ اهرام ندارد

این «مصر»‌ اهرام ندارد

نام‌های خارجی در روستاهای ایران کم نیستند، از آلمان گرفته تا پرو، اما در میان همه آنها شاید «مصر» از همه شناخته‌شده‌تر باشد؛ روستایی در دل کویر اصفهان که البته مانند کشور مصر اهرام ثلاثه ندارد، اما کویری دارد که با زیبایی خیره‌کننده‌اش پای گردشگران بسیاری را به این منطقه کشانده و از گمنامی درآمده است.
روستای «مصر» در 40کیلومتری شهر جندق استان اصفهان واقع شده است که قبلا اسم‌هایی مثل چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف داشته؛ روستایی از توابع خور و بیابانک. معروف‌ترین داستان درباره اسم این کویر به داستان شخصی به اسم یوسف برمی‌گردد. یوسف، یکی از اهالی این روستا بوده و موقعی که روستا با کم آبی مواجه می‌شود، چاه عمیقی حفر می‌کند و به آب می‌رسد. او از مردم می‌خواهد به احترام حضرت یوسف و داستانش که در مصر اتفاق افتاد، اسم مصر را روی روستا بگذارند.
در اینجا هم مثل دیگر کویرهای ایران، شترسواری و آفرودسواری به راه است و شاید بتوان ساخت فیلم «خیلی دور، خیلی نزدیک» و برگزاری تورهای کویرگردی در منطقه را عامل اصلی شهرت آن دانست.
این روستا درمجموع حدود ۱۲۰ نفر جمعیت دارد که در سال‌های اخیر و با رونق صنعت گردشگری در منطقه، شغل اسکان و ارائه خدمات به گردشگران و مسافران را انتخاب کرده‌اند درحالی‌که پیش از این به شغل دامپروری و کشاورزی، پرورش شتر و کاشت گندم و زعفران مشغول بودند. رمل‌ها یا تپه‌هایی شنی ساخته شده از ماسه‌های روان، روستای فرحزاد، ریگ کله، نیزار مصر، تخت عروس و قلعه و بافت قدیمی بیاضه، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، تخت عباسی، جاده آفرود ابراهیم زهرا، دریاچه نمک خور، جاده کاروان گذر عروس بیدستان، دریاچه نمک سلکنون و چال سلکنون از جاذبه‌هایی هستند که در سفر به مصر می‌توانید از آنها لذت ببرید. اما شاید معروف‌ترین جاذبه کویر مصر، تپه‌های ماسه‌ای بی‌انتهای آن باشد که مناظر خیره‌کننده‌ای را برای عکاسی و قدم زدن فراهم می‌کنند.
همینطور روستای مصر در نزدیکی کویر با خانه‌های گلی و سبک زندگی سنتی، تجربه‌ای متفاوت از زندگی کویری را به نمایش می‌گذارد. چشمه‌های آب گرم در نزدیکی روستای مصر هم می‌توانند برای استراحت و تجدیدقوا پس از گشت‌وگذار در کویر، مکانی ایده‌آل باشند. همچنین به‌دلیل دوری از آلودگی نوری، کویر مصر یکی از بهترین مکان‌ها برای رصد ستارگان و عکاسی نجومی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید