• سه شنبه 5 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 18 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 25
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227832
+
-

رودخانه تار

رودخانه تار

معرفی: رودخانه تار به‌عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه دماوند 13کیلومتر طول دارد و رودخانه‌ای دائمی است. این رود از میان کوه‌های قره داغ و میانرود در شمال و زرین‌کوه در جنوب به سمت غرب حرکت می‌کند و نهایتا به رودخانه دماوند منتهی می‌شود.


رودخانه‌ای با آب شیرین
دریاچه تار، منبع اصلی تأمین‌کننده آب رودخانه تار است؛ این دریاچه که آب شیرینی هم دارد در غرب روستای هویر قرار دارد و فاصله آن از شهر دماوند 26کیلومتر است و 500‌متر با دریاچه هویر فاصله دارد. وجود دریاچه‌های تار و هویر در نزدیکی رودخانه تار گردشگران زیادی را به این منطقه روانه کرده است. این دریاچه‌ها در 15کیلومتری شرق دماوند در محیطی بسیار بکر و طبیعی قرار گرفته‌اند. اطراف این دریاچه‌ها را کوه‌های بلند احاطه کرده‌اند و به همین دلیل این منطقه از سردسیرترین بخش‌های استان تهران است. رودخانه تار و دریاچه‌های تار و هویر در بهار پر آب می‌شوند و آب آنها از رودهای فصلی تأمین می‌شود و در زمستان هر دو دریاچه یخ می‌بندند. بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه‌ و دریاچه‌ها فصل تابستان است. در این زمان امکان آبتنی، اتراق در طبیعت و گشت‌وگذار در کوهستان‌های سرسبز اطراف را خواهید داشت. اگر قصد سفر به رودخانه تار را دارید، می‌توانید در این رودخانه و دریاچه‌های تار و هویر از قایقرانی و شنا هم لذت ببرید.

بازدید از یادگاری شیخ شبلی
هرچند گشت و‌گذار در کنار رودخانه به اندازه کافی دلچسب است، اما شاید قصد داشته باشید از جاذبه‌های نزدیک هم بازدید کنید. در امتداد رودخانه تار در شهر دماوند، مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد که برج شیخ شبلی یکی از این مکان‌هاست. این بنای تاریخی بر بالای یک تپه در شرق دماوند و نزدیک رودخانه دماوند قرار گرفته است. برای دسترسی به آن کافی است از بلوار امام حسین وارد خیابان شیخ شبلی بشوید. مسجدجامع عتیق دماوند هم در شرق دماوند و بین دو محله قدیمی این شهر به نام‌های قاضی و فرامه قرار گرفته است. از کوچه مسجدجامع دماوند و بلوار امام خمینی تا رودخانه دماوند تنها چند دقیقه پیاده‌روی در پیش خواهید داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید