• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 31 خرداد 1403
کد مطلب : 227830
+
-

رود واشی

رود واشی

معرفی: رودخانه واشی از مسیر میان دو تنگه واشی ‌و ‌سا عبور می‌کند. در انتهای مسیر تنگه‌ها، آبشاری قرار دارد که نام آن را از روی تنگه‌های مسیر، «ساواشی» گذاشته‌اند.



رودپیمایی پرهیجان
رودخانه واشی منبع سرسبز روستاهایی است که در اطراف آن قرار دارند و محل اتراق عشایر است. برای رسیدن به رودخانه و تنگه واشی، باید مسیری را رودپیمایی کنید تا به دشت سرسبزی که در حاشیه رودخانه واشی قرار دارد، برسید و بساط استراحت را پهن کنید. برای رفتن به واشی، مسیر جاده فیروزکوه پیش روی شماست. پس از پیمودن جاده فرعی واشی، به پارکینگ تنگه می‌رسید. پارکینگ آخرین جایی است که می‌توانید با خودرو بروید. از پارکینگ حدود 800‌متر تا ابتدای نخستین تنگه باید پیاده بروید. با پیمودن این مسیر و قرار گرفتن در دهانه تنگه دیگر ناچارید به آب بزنید. مسیر رود می‌تواند شما را به تماشای آبشار ساواشی ببرد. برای رسیدن به ساواشی، در بیشتر قسمت‌های مسیر، باید داخل رودخانه حرکت کنید. در طول مسیر این تنگه گیاه دارویی و کمیاب باریجه به چشم می‌خورد که چتری شکل است و در صنعت داروسازی مصرف می‌شود اما چیدن این گیاه ممنوع است.

سفر در روزهای گرم سال
بهترین زمان سفر به رود و تنگه واشی، گرم‌ترین زمان‌ سال یعنی فصل تابستان است. با وجود این، اگر قصد‌ گردش حوالی این رود را در ماه‌های خرداد یا شهریور دارید، بهتر است قبل از حرکت، وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه را استعلام کنید. این منطقه مستعد رگبار و بارش‌های ناگهانی شدید است و به‌دلیل باریکی قسمت‌هایی از مسیر تنگه، در زمان بارش این مسیر سیلابی می‌شود و خطرات جدی دارد. تیر و مرداد بهترین زمان‌ها برای سفر به تنگه واشی هستند. یادتان باشد در هنگام سفر به رودخانه واشی، دمپایی نپوشید چرا که سنگ‌های نوک تیز کف رودخانه باعث ایجاد خراش در پای شما می‌شوند و احتمال سُر خوردن در آب با دمپایی هم زیاد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید