• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227593
+
-

باشد از این سفیر به آقا سلام‌ها

سال‌هاست که بلندترین طاق بازار حرم حضرت عبدالعظیم ع شاهد حضور همه عزاداران ایام مسلمیه است

باشد از این سفیر به آقا سلام‌ها

فاطمه عباسی

ماه ذی‌الحجه که فرا می‌رسد  علاوه بر فضای معنوی و ملکوتی مناسک حج و انجام شعائر دینی، موضوع دیگری در ذهن‌ها تداعی می‌شود و آن حج ناتمام امام‌حسین(ع) و شهادت غریبانه فرستاده‌اش حضرت مسلم ابن عقیل(ع) در کوفه است. بیش از یک قرن است که انبوه دسته‌های عزاداری برای ذکر مصیبت سفیر سیدالشهدا(ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گرد هم می‌آیند.
سال‌هاست که بلندترین طاق بازار حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شاهد حضور همه عزاداران ایام مسلمیه است. وقتی چهارپایه نوحه‌خوان، زیر طاق آجرچینی در محل چهارسوی بازار حرم قرار می‌گیرد، نفس در سینه زائران حبس می‌شود. آن وقت است که همه نجواکنان با چهارپایه رو (مداح)
 هم کلام می‌شوند و سوز داغ شهادت «مسلم ابن عقیل» مراسم سینه‌زنی را سنگین و سنگین‌تر می‌کند.
طبق تاریخ شفاهی که مداحان و خادمان حرم حضرت عبدالعظیم(ع) نقل می‌کنند، به‌واسطه وجود حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، سال‌های متمادی است که شهرری میزبان عزاداران سفیر سیدالشهداء(ع) است و برای 3 روز متوالی عزاداران حضرت مسلم(ع) در شهرری، نوحه گری می‌کنند. با گذر زمان برپایی مراسم مسلمیه عمومیت پیدا کرده است؛ اما به نقل از خاطرات برخی مداحان و نواده‌های آنها، برگزاری این مراسم با قدمتی حدود ۱۵۰سال نیز بیان شده است.
امسال نیز این مراسم از شب هفتم ذی‌الحجه که مصادف با شب شهادت امام محمدباقر(ع) است، به ‌مدت 3 شب با حضور هیئت‌های مذهبی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد. پنجشنبه ۲۴خرداد که نخستین شب از ایام مسلمیه بود، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام قاضی عسکر، شرکت‌کنندگان در آیین مسلمیه از مدیحه‌سرایی مداح و ذاکر پیشکسوت، استاد غلامرضا سازگار بهره‌مند شده و با سخنرانی حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی و حنیف طاهری به فیض رسیدند.
در شب دوم، جمعه شب زائران و مجاوران از سخنرانی حجت‌الاسلام سیدحمید میرباقری بهره‌مند شده و محسن طاهری و مجید بنی فاطمه نیز مدیحه‌سرایی کردند.
در سومین شب ایام مسلمیه، حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم سخنران مراسم بودند و علی انسانی و سعید حدادیان و محمدحسین حدادیان به مرثیه‌سرایی پرداختند. همچنین مرتضی طاهری به‌عنوان رئیس هیأت مدیره خانه مداحان، ضمن ذکر مصیبت و مداحی، آیین مسلمیه امسال را ختم کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید