• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
پنج شنبه 24 خرداد 1403

سیگنالی که ستاره‌شناسان را گیج کرده است

ستاره‌شناسان از دریافت یک سیگنال رادیویی غیرعادی که از یک ستاره دور دست به فاصله ۱۶هزار سال نوری آمده است، گیج شده‌اند. به گزارش سان، سیگنال رادیویی مرموز و متناوب به‌طور کاملا تصادفی کشف شده است. براساس گفته‌های 2کارشناس فضایی مستقر در استرالیا، سیگنال عجیب از سراسر کهکشان شباهتی به چیزی که ستاره‌شناسان تاکنون دیده‌اند ندارد. تیم تحقیقاتی به‌طور تصادفی درحالی‌که در حال پژوهش فضایی با استفاده از تلسکوپ رادیویی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مشترک‌المنافع (CSIRO) در مناطق دورافتاده استرالیا بودند، این سیگنال را کشف کردند. مانی‌شا کالب، مدرس دانشگاه سیدنی و امیل لنک، دانشمند تحقیقاتی در بخش فضا و نجوم CSIRO گفتند: «این تلسکوپ می‌تواند حجم زیادی از جهان را به سرعت بررسی کند. این ویژگی باعث می‌شود که برای کشف پدیده‌های جدید و عجیب بسیار مناسب باشد.»
آنها در وب‌سایت تحقیقاتی نوشتند: ما گاهی اوقات انفجارهای پراکنده‌ای از امواج رادیویی را که از سراسر گستره وسیع جهان سرچشمه می‌گیرند، تشخیص می‌دهیم. به آنها پدیده‌های رادیویی متغیر می‌گوییم. برخی فقط یک‌بار فوران می‌کنند و دیگر هرگز دیده نمی‌شوند و برخی دیگر به‌صورت الگوهای پیش‌بینی‌شده روشن و خاموش می‌شوند. ما فکر می‌کنیم که بیشتر پدیده‌های رادیویی متغیر از ستارگان نوترونی چرخان معروف به تپ‌اخترها می‌آیند که تابش‌های منظم امواج رادیویی را منتشر ‌کنند، مانند فانوس‌های کیهانی.
ستاره‌های نوترونی باقی‌مانده‌ هسته‌های ستارگان بزرگ هستند که به پایان عمر خود رسیده‌اند. به‌تازگی یک پدیده رادیویی متغیر کشف کرده‌ایم که شبیه هیچ‌چیزی که ستاره‌شناسان قبلا دیده‌اند، نیست. کارشناسان اضافه کردند: نه‌تنها این پدیده دارای چرخه‌ای تقریبا یک‌ساعته و طولانی‌ترین زمان مشاهده شده تاکنون است، بلکه در چندین مشاهده، گاهی اوقات فلش‌های بلند و روشن، گاهی پالس‌های سریع و ضعیف و گاهی هیچ‌چیز ساطع نمی‌کند. ما نمی‌توانیم دقیقا توضیح دهیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. احتمالا یک ستاره نوترونی بسیار غیرعادی است، اما نمی‌توانیم احتمال‌های دیگر را رد کنیم. این جسم مرموز در صفحه راه شیری، در حدود ۱۵۸۲۰سال نوری از زمین قرار دارد. خود سیگنال‌ها شبیه هیچ‌کدام از سیگنال‌های مشاهده‌شده قبلی نیستند. ستاره دوره‌های پالس‌های قوی، دوره‌های پالس‌های ضعیف و دوره‌هایی بدون پالس را طی می‌کند.