• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 227006
+
-

نوبرانه نوکنده

شهر نوکنده در گلستان به خاطر محصولات مرغوبش،  به عنوان پایتخت گوجه سبز ایران معروف شده است

نوبرانه نوکنده

فاطمه عباسی

گوجه سبز سوگلی فصل بهار است. میوه‌ای که وقتی از راه می‌رسد اسمش می‌شود نوبرانه و مردم برای خرید مثقال مثقالش صف می‌کشند و زود هم می‌رود و مزه‌اش می‌ماند توی دهان عاشقانی که ۱۰‌ماه دیگر آن را مزمزه می‌کنند تا دوباره سر و کله این سوگلی نوبرانه پیدا شود.
با اینکه گوجه سبز حالا دیگر مهمان اغلب شهرهای ایران به‌ویژه شهرهای شمالی است، اما جالب است بدانید که «نوکنده» شهری کوچک در غرب استان گلستان به شهر گوجه سبز معروف است. این شهر به‌خاطر حاصلخیزی زمینش  به مرکز تولید انواع سبزیجات تبدیل شده و محصولات آن در همه جای این استان و حتی شهرهای شرقی مازندران شهرت دارد. اما یکی از مشهورترین تولیدات نوکنده که از قدیم شهرتی فرامنطقه‌ای داشته آلوچه یا به قول تهرانی‌ها گوجه سبز است و محصولات آن به‌دلیل کیفیت و مزه بی‌نظیر، جایگاه ویژه‌ای در بازارهای منطقه دارند. گوجه سبز نوکنده به اندازه‌ای دارای شهرت و کیفیت است که در شهرهای همجوار برای تبلیغ آلوچه‌های خود از نام و برند نوکنده استفاده می‌کنند تا ضریب فروش محصول خود را تا اندازه زیادی بالا ببرند. از شهر بندرگز که خارج شوید بساط فروش گوجه سبز در کنار خیابان آغاز می‌شود و خودنمایی پلاستیک‌های کوچک و بزرگ این محصول در اندازه و قیمت متفاوت کار را آنقدر برای خودروهای عبوری و به‌خصوص مسافران سخت می‌کند که چاره‌ای جز خرید گوجه سبز برای آنها باقی نمی‌ماند.
البته به جز نوکنده که شهر گوجه سبز است، گوجه سبز برغان، مراغه و شهریار هم جزو بهترین و مرغوب‌ترین گوجه‌سبزهای ایران هستند. این را هم بدانید که گوجه سبز فقط ترش و خوشمزه نیست و کلی خواص مختلف دارد. علاوه بر اینکه می‌توانید آن را قاطی میوه‌های دیگر بخورید، لواشک، آلوچه و دسر هم می‌توانید با آن درست کرده و نوش جان کنید.

 این میوه باعث تعادل بین اسید و باز خون می‌شود.

 گوجه سبز فشار خون و چربی خون را کاهش می دهد.

 میوه‌ای مسهل است و برای افرادی که یبوست دارند مفید است.

 این میوه برای بهبود طعم دهان مناسب است.

 این میوه سبب آرامش اعصاب است و از آن می‌توان برای تحریک مغز و تسریع قدرت یادگیری و فعالیت‌های مغزی استفاده کرد.

 گوجه سبز سرشار از اسید آسکوربیک است که برای درمان نقرس توصیه می‌شود.

  این میوه دیواره رگ‌ها را نرم می‌کند، در نتیجه از گرفتگی و تصلب شرایین جلوگیری کرده و باعث سلامت قلب می‌شود.

 این میوه از پیری سلول‌ها جلوگیری کرده و برای شادابی پوست مفید است.

 عملکرد روده و معده را تنظیم می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید