• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 227002
+
-

کابوس دریایی سر به هوا!

کابوس دریایی سر به هوا!

سیدسروش طباطبایی‌پور

این جهان، بسیار شگفت‌انگیزتر از آن است که در ذهن ما بگنجد؛ حالا گاهی این شگفتانه‌ها یکهو جلو پایمان سبز می‌شوند و گاهی دانشمندان ماه‌ها و یا سال‌ها به‌دنبال این موجودات شگفت‌انگیز در جهان می‌گردند تا آنها را از لابه‌لای اقیانوس‌ها یا بر فراز کوه‌ها یا در قعر دره‌ها بیابند. در اینجا به برخی از موجودات شگفت‌انگیز اشاره می‌کنیم که به تازگی جلوی چشم انسان‌ها، رژه رفته‌اند.

هیولای سربه‌هوای دریا
1- سواحل سنگاپور، یکی از مراکز تفریحی امن، برای گردشگران است، اما حالا چند روزی است که حتی اهالی این کشور کوچک نیز با ترس در ساحل این جزیره آسیای جنوب شرقی، قدم می‌زنند.
ماجرا از یک پست اینستاگرامی آغاز شد؛ وقتی «دنیس چان» ویدئویی از یک ماهی وحشتناک منتشر کرد که در شن‌های کم‌عمق، سرش را بالا گرفته و به آسمان خیره شده بود.
این ماهی ترسناک شبیه عقرب‌ماهی از تیره سخت‌پوستان است و به‌گفته چان، تنها سرش را از شن‌های نزدیک ساحل بیرون آورده و با چشمانی از حدقه بیرون زده، به آسمان زل زده است، اما انگار این هیولا منتظر طعمه‌ای سربه‌هواست تا شکارش کند.
اینگونه ماهی را چون به آسمان زل می‌زند، ستاره‌شناس هم می‌نامند. آنها خارهایی سمی دارند که بسیار دردناک است و حتی می‌توانند با کمک آن‌ها، به دشمنان‌شان شوک الکتریکی وارد کنند.
از این پست در شبکه اجتماعی تا همین دیروز، بیش از ۵۰میلیون بازدید و بیش از ۳/۱میلیون نفر هم آن را لایک کرده‌اند.

جاروی کف اقیانوس
2- این «اسکوتوپلانس» اخیرا در اقیانوس آرام، در منطقه‌ای مابین مکزیک و هاوایی در عمق 5هزار و 500متری دیده شده است. این موجود عجیب، از رسوبات موجود در کف دریا تغذیه می‌کند؛ آن‌جایی که بسیار تاریک است و چشم، چشم را نمی‌بیند.
گروهی از دانشمندان در سفری 45روزه به این منطقه، دوباره این موجود را در این منطقه شگفت‌انگیز دیده‌اند.

کرم نواری
3- برای بررسی موجودات عجیب، نباید آنها را تنها در دنیای اطراف‌تان بجویید. برخی از این موجودات، انگل‌هایی هستند که در دل و روده خودمان زندگی می‌کنند. یکی از آنها «کرم نواری» است؛ موجودی که گاهی طول آن به 6 متر هم می‌رسد و روی سرش، بادکش‌هایی دارد که به روده مهره‌داران می‌چسبد و از دیواره آن تغذیه می‌کند. خوردن گوشت خام و عدم‌رعایت بهداشت، این موجود بدقیافه را وارد بدن ما می‌کند.

نیش‌دندان
4- این ماهی ترسناک، تنها حدود 15سانتی‌متر طول دارد و برخلاف ظاهر وحشتناک و دندان‌های بزرگش، به ما آدم‌ها آسیب نمی‌رساند. این ماهی نیز در آب‌های اقیانوس گرمسیری دیده می‌شود و اخیرا در سواحل استرالیا دیده شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید