• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 226995
+
-

ایستگاه‌های جدید متروی تهران کجا افتتاح می‌شوند؟

ایستگاه‌های جدید متروی تهران کجا افتتاح می‌شوند؟

امسال قرار است پرونده ایستگاه‌های باقیمانده از بخش اصلی خطوط هفتگانه شبکه متروی تهران بسته شود. این موضوع به‌معنای تکمیل و بهره‌برداری از 4ایستگاه در خط6 و یک ایستگاه در خط7 است. البته عملیات اجرایی مربوط به بخش‌های توسعه‌ای خطوط 2، 4، 6 و 7 همچنان ادامه خواهد داشت.

4 ایستگاه در خط6
در خط6 متروی تهران، 4 ایستگاه هنوز باقی مانده که پیش‌بینی می‌شود نخستین ایستگاه از بین این 4 ایستگاه برای افتتاح، ایستگاه میدان خراسان باشد؛ ایستگاهی که پیشرفت عملیات اجرایی آن در حال حاضر حدود 77درصد است. پس از ایستگاه میدان خراسان، به‌ترتیب نوبت به ایستگاه‌های سرباز، استاد نجات‌اللهی و شهدای هفده شهریور می‌رسد که میانگین پیشرفت عملیات سازه‌ای و تجهیزاتی آنها بیش از 70درصد است. البته ایستگاه شهدای هفده شهریور، ایستگاهی تبادلی بین خطوط 6 و 7 است که بخش مربوط به خط7 آن قبلا افتتاح شده است.

یک ایستگاه در خط 7
در خط7 اما تنها ایستگاه باقیمانده، ایستگاه ورزشگاه تختی است که در منتهی‌الیه جنوب شرقی این خط واقع شده و درصورت تامین به موقع منابع مالی، اواخر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
در کنار این ایستگاه‌ها، افتتاح چند ورودی و همچنین ادامه عملیات پروژه‌های توسعه‌ای خطوط مختلف نیز جریان دارد. البته تکمیل و راه‌اندازی ورودی دوم ایستگاه سهروردی و دسترسی ایستگاه میرزای شیرازی در خط3، ورودی‌های شرقی و شمالی ایستگاه علامه جعفری در بخش توسعه غربی خط4، ورودی‌های دوم 2 ایستگاه امام‌حسین و میدان شهدا در خط6 به‌همراه ورودی‌های جدید ایستگاه‌های آهنگ، چهل‌تن دولاب، هلال احمر، تربیت مدرس، شهدای هفدهم شهریور، میدان کتاب و میدان صنعت در خط7 ازجمله فعالیت‌های اجرایی شرکت متروی تهران در سال‌جاری برای رفع نواقص ایستگاه‌های بهره‌برداری شده قبلی است.

برنامه‌های آینده
به‌جز ایستگاه‌ها می‌توان پروژه‌های توسعه شرقی خط2 (از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق)، توسعه غربی خط4 (شامل ایستگاه‌های آیت‌الله کاشانی و میدان چهارباغ)، توسعه جنوبی خط6 (در منطقه شهرری و شامل 5 ایستگاه) و توسعه شمال غربی خط7 (شامل 5کیلومتر مسیر و 2ایستگاه چهاردیواری و دانشگاه آزاد اسلامی) را نیز اضافه کرد که همگی در حال انجام هستند. عملیات حفاری خط10 مترو با دستگاه مکانیزه نیز ادامه دارد و عملیات اجرایی خطوط 8 و 9 هم اخیرا شروع شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید