• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
یکشنبه 20 خرداد 1403
کد مطلب : 226993
+
-

پایتخت پیشتاز استفاده از پنل‌های خورشیدی

روند توسعه استفاده از انرژی‌های پاک در تهران صعودی شد

گزارش
پایتخت پیشتاز استفاده از پنل‌های خورشیدی

سید محمد فخار-روزنامه‌نگار

بیش از ۱۰سال است که شهرداری تهران به‌عنوان یک نهاد پیشرو در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند. این نهاد در زمینه استفاده از پنل‌های خورشیدی به مقیاسی برای پیشرفت سایر نهادها تبدیل شده و توانسته بالاتر از برنامه پنج‌ساله چهارم تهران حرکت کند. در حال حاضر این نهاد بهترین الگو برای نهادها و شهروندانی است که در آینده به سمت پنل‌های خورشیدی می‌روند. طبق برنامه توسعه چهارم، باید تا پایان سال1404 روزانه 1700مگاوات برق در ساختمان‌های شهرداری تهران تولید شود، اما اکنون یعنی یک‌سال و 9ماه قبل از پایان برنامه میزان تولید برق به ۱۸۱۶مگاوات رسیده است تا پیشروی این نهاد بعینه به اثبات برسد.

1000ساختمان در 2سال
مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: طرح مدیریت مصرف انرژی در ۲ سال اخیر در بیش از هزار ساختمان شهر تهران اجرایی و عملیاتی شده است. به‌گفته اصغر عطایی، شهرداری تهران با هدف مشارکت در گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به امکانات موجود در سطح شهر، کاهش هزینه‌های تولید برق و آلودگی‌های محیط‌زیستی و همچنین با توجه به قوانین بالادستی، مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و برنامه‌های چهارساله چهارم شهرداری، این اداره کل با تدوین نقشه راه مدیریت انرژی برای مناطق ۲۲گانه، توسعه ۱۱۰۰‌کیلووات ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی تا پایان برنامه چهارساله چهارم (۱۴۰۴) را مشخص کرده است. همچنین نظارت بر مطالعات، احداث، بهره‌برداری و نگهداری از نیروگاه‌ها را از زمان آغاز طرح تاکنون برعهده گرفته است.

شهرداری، متولی بزرگ طرح ملی
در این راستا، شهرداری تهران به‌عنوان یکی از متولیان بزرگ مدیریت شهری در سطح ملی می‌تواند نقش و تأثیر چشمگیری در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد. در حال حاضر در ۶۴نقطه از شهر تهران، نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی احداث شده است که معادل تولید حدود ۱۸۱۶۵۰۰کیلووات ساعت برق در سال است. همچنین کاهش ۱۳۸۰تن‌ دی‌اکسید کربن (گاز گلخانه‌ای) در پی دارد و معادل کاشت ۸۱۴۲اصله درخت در شهر تهران است.

2نیروگاه در برنامه
اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار درنظر دارد احداث نیروگاه‌های متوسط مقیاس را در کنار نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی در سال۱۴۰۳ در دستور کار خود قرار داده و پیش‌بینی شده تا پایان امسال احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از ۵۰۰کیلووات در شهرداری تهران محقق شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید