• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226558
+
-

2 اصل راهبردی در این انتخابات

یادداشت
2 اصل راهبردی در این انتخابات

محسن مهدیان؛  مدیرمسئول

بدون مقدمه 2 اصل کلیدی در این دوره از انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد. شاید مناسب باشد نامزدهای انتخاباتی موضع خود را در قبال این دو اصل روشن کنند. مردم نیز همین را مطالبه کنند.
یکم؛ اصل اول، ملاحظه اجرایی است.
دولت مستقر در سال سوم است. سال سوم یعنی بسیاری از تصمیمات در نیمه راه است. بسیاری از طرح‌ها در سال‌های چهارم و بلکه دوره دوم ریاست‌جمهوری به ثمر می‌نشیند. ضمن اینکه دولت مستقر با ریل‌گذاری در بسیاری از حوزه‌ها مسیری را پشت سر گذاشته ‌که رها‌سازی‌ آن خسران جدی منابع و زمان است. از طرفی این دولت کارنامه برجسته‌ای داشته است که باید امتداد یابد.
به‌نظر می‌رسد فارغ از هرگونه جهت‌گیری سیاسی و گفتمانی، تغییر و تحول اساسی در دولت خلاف تدبیر و مصلحت اجرایی است.
منطقا باید تلاش کردتا همین دولت با همین گفتمان استمرار یابد، اما اگر نه، نامزدهای محترم درخصوص لوازم اجرایی تغییر جهت‌گیری و جابه‌جایی مدیران و اثر آن بر اداره کشور چه برآوردی دارند؟
دوم؛ اصل دوم و مهم‌تر، صیانت از تحول و سرمایه اجتماعی پس از شهادت شهدای اردیبهشت است. هرگونه دوقطبی با هرنیتی ولو رقابت، در همه انتخابات‌ها مذموم بوده است اما در این انتخابات ضرورت مضاعف دارد. دوقطبی‌ها ضد‌مشارکت است، ضد‌انسجام ملی است و همه ثمرات خون شهید جمهور را پایمال می‌کند.
 سؤال دوم از نامزدهای انتخاباتی این است که برای رفع این نگرانی چه تدبیری اندیشیده‌اند؟ دوقطبی‌سازی‌‌های موهوم و البته مرسوم انتخاباتی می‌تواند ثمرات تاریخی خون شهدای اردیبهشت را از بین ببرد. آیا برای این نگرانی برنامه روشنی دارند و تغییری در تصویر و رفتار انتخاباتی خود و همراهانشان خواهند داشت؟
بزرگان سیاسی در جریانات و گروه‌های مختلف و همچنین نهادهای نظارتی و مسئول نیز به‌نظر می‌رسد باید نسبت به این دو ملاحظه توجه جدی‌تری نسبت به گذشته داشته باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید