• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226551
+
-

روزشمار ورود قطار ملی به مترو روشن شد

فرخنده رفائی؛ روزنامه‌نگار

مدیرعامل شرکت متروی تهران از ورود قطارهای ملی خبر داد و گفت که 2رام قطار ۷واگنی تولید داخل کشور تا پایان سال وارد ناوگان متروی شهر تهران می‌شود.
به گزارش همشهری، موضوع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت طی 3سال گذشته در صدر مهم‌ترین اولویت‌های کاری‌ مدیریت شهری ششم قرار داشته و با اختصاص بیشترین بودجه در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و خرید اتوبوس، تاکسی و واگن مترو از داخل و خارج از کشور اقدام شده است. در کنار قراردادهایی که برای خرید ناوگان با کشور چین منعقد شده، تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز تامین بخشی از ناوگان اتوبوس، تاکسی و مترو را پیگیری می‌کنند و به‌گفته مدیرعامل متروی تهران تا پایان امسال قطار ملی روی ریل متروی تهران قرار خواهد گرفت. مسعود درستی درباره آخرین وضعیت ساخت قطار ملی برای متروی تهران گفت: «معاونت علمی ریاست‌جمهوری و متروی تهران در سال‌های قبل توافقی برای ساخت قطار ملی داشتند که بر این اساس با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی درنهایت قطار ملی مترو در سال۱۴۰۰ آماده شد. بعد از ساخت این قطار و برای تضمین ایمنی واگن‌های تولیدی، مشاور خارجی در کنار کارشناسان ایرانی در جریان فرایند تولید، مشاوره، کنترل و... قرار گرفت.»

ورود قطار ملی به مسیرهای پرتردد تهران
آزمون‌های زیادی برای بررسی ایمنی قطارهای تولیدی داخل انجام شده است. درستی با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «قطار ملی مترو سال گذشته(1402) بعد از انجام همه تست‌ها موفق به دریافت تأییدیه نهایی شد و مشاور خارجی هم فرایند تولید قطار ملی را تأیید کرد.» او درباره ورود قطار ملی به ناوگان ریلی تهران گفت که اکنون قطار ملی در خط متروی پرند در حال تردد است. البته قطار ملی باید براساس پروتکل‌ها ۵۰هزار کیلومتر سیر ایمن داشته باشد تا بتوانیم این قطار را وارد مسیرهای پرتردد کنیم.

اختصاص بودجه برای تولید انبوه قطار ملی
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه دولت برای تولید انبوه قطار ملی بودجه‌ای در نظر گرفته است که در حال فعال‌سازی آن بودجه‌ایم، تأکید کرد: «یک قرارداد برای تولید ۱۱۳واگن ملی مترو در جریان است که قطعا مجدد از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای پروژه قطار ملی بهره خواهیم گرفت. همچنین 2‌رام قطار ۷واگنی نیز در حال ساخت است که تا پایان سال وارد مدار خدمت‌رسانی در ناوگان ریلی پایتخت می‌شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید