• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226482
+
-

راز و رمز ابتلائات و مصیبت‌ها در حادثه اخیر

دیدگاه
راز و رمز ابتلائات و مصیبت‌ها در حادثه اخیر

حجت‌الاسلام ‌ محمدرضا عابدینی؛  استاد سطوح عالی حوزه و کارشناس برنامه ‌ سمت خدا

در روایت داریم که 2‌فرشته به یکدیگر رسیدند؛ یکی از آنها از دیگری سؤال کرد که کجا می‌خواهی بروی؟ در جوابش گفت خدا من را فرستاده است تا چند ‌ماهی را در یک رودخانه نگهداری کنم؛ چرا‌که فلان پادشاه هوس ماهی کرده است و من باید این ماهی‌ها را حبس کنم تا او بتواند آنها را بگیرد. سپس از فرشته دیگر سوال کرد که تو به کجا می‌روی؟ و او می‌گوید که خدا من را فرستاده‌ که نزد فلان عابد بروم که روزه‌دار است و باید غذایی را که بار گذاشته، کج کنم تا بریزد. 1
 گاهی در جامعه‌ای کاری دارد پیش می‌رود و نزدیک است که نتایج آن به ثمر برسد اما در این هنگام خداوند سبحان بلا و مصیبتی ایجاد می‌کند تا همین ابتلا، مومنان را از توجه و تمسک به اسباب عادی برتر قرار دهد، چراکه اجر و پاداش فقط دنیا نیست بلکه این انسان مومن باید به نگاه الهی برسد.
با این نگاه، نوع گفتار خدا با ما متفاوت است و خدا با کارهایش با ما سخن می‌گوید. در روایت داریم که فرج و ظهور حضرت حجت محقق نمی‌شود مگر اینکه انسان‌ها غربال ‌و خالص شوند. باید جامعه به مرتبه تمیز (جداشدن خالص از ناخالص) و تمحیص(پاک‌شدن و خلوص بالاتر) برسد تا استعدادها به فعلیت برسد و هر کدام در جهت خودش آشکار شود و این کار به‌سادگی انجام نمی‌شود بلکه سختی‌ها و بلاها باید بیاید تا سرانجام ناخالصی‌ها از بین برود‌ و افراد به خلوص برسند و همچنین آنهایی که در وجودشان حق و باطل مخلوط است، جدا شوند و آنهایی که خالصی بالاتر دارند، بمانند2 البته نه اینکه آن کسی که مخلوط دارد را بخواهند از دین جدا ‌کنند اما تمیز بین اینها هم لازم است.

نگاه الهی به سختی‌ها
در روایت داریم که جبرائیل در یک صورت زیبا به پیامبر نازل شد و فرمود که خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌گوید که من به دنیا یعنی اسباب و وسایل مادی وحی کردم که برای مومن قرار پیدا نکند و بر مومن سخت و شدید بگیرد تا گشایش برایش ایجاد نشود و به لقای من برسد. البته این حدیث نمی‌خواهد بگوید که هیچ راحتی برای انسان مومن وجود ندارد بلکه می‌گوید آن راحتی که باعث غفلت شود، مطلوب نیست. بنابراین اگر دیدیم که خدا در جایی که دارد نتایجی گرفته می‌شود یکباره بلا و سختی می‌فرستد، به این علت است که اگر در آن نتایج فقط نگاه مادی دیده شود، انسان را غافل از خدا می‌کند درحالی‌که باید نتایج مادی به ارتباط با خدا بینجامد و راحتی به الهیت منجر شود. براساس همین نکته در ادامه روایت می‌فرماید که به دنیا امر کردم که به دشمن من راحت و سهل بگیرد تا او به طرف من حرکت نکند.3‌
لذا اگر سختی آمد برای اینکه این سختی زودتر برداشته شود باید یاد خدا بیشتر شود و هر‌چه این یاد خدا بیشتر شود، سرعت حرکت در برداشتن سختی بیشتر می‌شود و به‌دنبالش راحتی می‌آید که غفلت‌آور نیست. پس وقتی خدا با افعالش با ما صحبت می‌کند و بلا می‌فرستد، این بلا برای خالص‌سازی‌ جامعه است.

بلا متناسب با توان است
نکته دیگر این است که فرستادن بلا براساس توان و استعداد است، لذا وقتی جامعه‌ای دارد به نتایجی می‌رسد و کارها رو به بهبود است و ناگهان خدا این را به هم می‌زند و بلا می‌آید، معلوم می‌شود که این جامعه کشش تحمل این ابتلا را دارد، لذا سردمداران و خواص جبهه حق باید در این مواقع ببینند که خیری در این ابتلا بوده است. اگر این غذای روزه‌دار ریخت، خدا چه قصدی از این کار داشته است؟ امروز باید ببینیم که این انسان‌های صالح و خدومی که رسالتشان را خدمت به جامعه مومنین می‌دیدند و در این خدمت‌کردن خلوص داشتند، شهادت اینها چه خیر و برکتی داشته است؟ مثلا یک نگاه این است که بدانیم شهید زنده است و شهدا دست‌اندرکار هستند و بعد شهادتشان نیز به جامعه مدد  می‌رسانند.
بنابراین بدانیم که درجه جامعه ما بالاتر رفته است که ابتلائات سخت برایمان می‌آید و هرقدر این درجه بالاتر برود، به‌ظهور نزدیک‌تر شده‌ایم و هر‌چه جلوتر هم برویم ابتلائات سخت‌تر هم خواهد آمد. در روایت داریم که هنگامی که به ظهور نزدیک می‌شویم، همه ابتلائات قبلی با همه سختی‌هایش دوباره محقق می‌شود.
با این نگاه الهی همه این ابتلائات فعل خداست و با اینکه اینها مصیبت است، اما لطف خفی خدا‌ست؛ در روایت داریم که هیچ بلا و ابتلائی نیست مگر اینکه دورتادور آن را خدا با خیر و برکت احاطه کرده است. البته برای اینکه این احاطه خیر را ببینیم، باید پنجره نگاهمان را تغییر دهیم.

جبران خطاها
همچنین توجه داشته باشیم که گاهی نعمت‌ها بر اثر کوتاهی‌ها از انسان جدا می‌شود و لذا این خطاها را باید جبران کنیم و نسبت به کسانی که خدمتگزار و خالص هستند باید سپاسگزاری ما به‌نحوی باشد که خداوند سبحان بپسندد و کفران نعمت تلقی نشود.

تأیید ویژه از جانب خدا
با این نگاه باید امید ما به حرکت کمالی به سمت ظهور بیشتر شود. دشمن ممکن است غافل شود و فکر کند ما در این ابتلائات ضعیف شده‌ایم اما با این نگاه الهی یک قوت و قدرتی فوق قوت و قدرت قبلی به ما داده شده است و نه‌تنها ضعف نیست بلکه یک تأیید ویژه از جانب خداست که می‌خواهد ما را به مرتبه بالاتر و نتایج بالاتر حرکت دهد که ان‌شاء‌الله به‌زودی این نتایج به جامعه مومنین سرازیر خواهد شد و بفهمیم که از کانال وجود این شهیدان این کمالات به ما خواهد رسید.

حضور در عرصه انتخابات برای بهره بیشتر
خود را آماده کنیم برای مرحله بعد که انتخابات است. لذا اگر قرار بود در سال بعد از طریق انتخابات نتایجی به جامعه مومنین برسد، خداوند تسریع در این نتایج می‌کند تا زودتر واقع شود. لذا دقت کنیم که مطابق رشدی که پیدا کرده‌ایم در این عرصه انتخابات حاضر شویم تا از نتایج بالاتر آن بهره ببریم.

پی‌نوشت‌ها:
1- اِلْتَقَى مَلَكَانِ فَقَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَيْنَ تُرِيدُ قَالَ بَعَثَنِي رَبِّي أَحْبِسُ اَلسَّمَكَ فَإِنَّ فُلاَنَ اَلْمَلِكَ اِشْتَهَى سَمَكَةً فَأَمَرَ بِي أَنْ أَحْبِسَهُ لَهُ لِيُؤْخَذَ لَهُ اَلَّذِي يَشْتَهِي مِنْهُ فَأَنْتَ أَيْنَ تُرِيدُ قَالَ بَعَثَنِي رَبِّي إِلَى فُلاَنٍ اَلْعَابِدِ فَإِنَّهُ قَدْ طَبَخَ قِدْراً وَ هُوَ صَائِمٌ فَأَرْسَلَنِي رَبِّي أُكْفِؤُهَا
2-  قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَتَى يَكُونُ فَرَجُكُمْ فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لاَ يَكُونُ فَرَجُنَا حَتَّى تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا ثُمَّ تُغَرْبَلُوا يَقُولُهَا ثَلاَثاً حَتَّى يَذْهَبَ اَلْكَدِرُ وَ يَبْقَى اَلصَّفْوُ.
3- قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: هَبَطَ إِلَيَّ جَبْرَئِيلُ فِي أَحْسَنِ صُورَةٍ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ اَلْحَقُّ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ لَكَ إِنِّي أَوْحَيْتُ إِلَى اَلدُّنْيَا أَنْ تَمَرَّدِي وَ تَكَدَّرِي وَ تَضَيَّقِي وَ تَشَدَّدِي عَلَى أَوْلِيَائِي حَتَّى يُحِبُّوا لِقَائِي وَ تَيَسَّرِي وَ تَسَهَّلِي وَ تَطَيَّبِي لِأَعْدَائِي حَتَّى يُبْغِضُوا لِقَائِي فَإِنِّي جَعَلْتُ اَلدُّنْيَا سِجْناً لِأَوْلِيَائِي وَ جَنَّةً لِأَعْدَائِي.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید