• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226454
+
-

ساخت 200هزارخانه توسط دولت و شهرداری‌تهران آغاز شد

مأموریت مشترک: ارزان سازی مسکن

آیین کلنگ‌زنی ساخت 200هزار مسکن با حضور شهردار تهران و سرپرست قوه مجریه و مدیران شهری برگزار شد

گزارش
مأموریت مشترک: ارزان سازی مسکن

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تعامل مدیریت شهری ششم و دولت سیزدهم زمینه‌ساز باز شدن گره مشکلات کلانشهر تهران شد که نمونه بارز آن بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. البته این همکاری و تعامل به سایر حوزه‌ها ازجمله مسکن‌سازی هم تسری یافت و علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت که 2پروژه بزرگ (ساخت 200هزار مسکن و ارائه خدمت به معیشت مردم) با همکاری دولت عملیاتی می‌شود. دیروز (9خرداد) نخستین پروژه (ساخت 200هزار واحد مسکونی) با حضور سرپرست قوه مجریه کلید خورد و پروژه دوم هم (ارائه خدمت به معیشت مردم که همان فروش و توزیع آنلاین مایحتاج اولیه مردم ازجمله مواد پروتئینی و کالاهای یارانه‌ای در بازارها و میادین تره‌بار) دهه سوم خرداد رونمایی و اجرایی می‌شود.

پیگیری کمبودخانه در قرارگاه مسکن
در ابتدای مراسم شهردار تهران به اهمیت ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: «وجود 930هزار پلاک و میزان خانوار، نشان می‌دهد که در تهران با کمبود یک‌میلیون واحد مسکونی روبه‌رو هستیم. از آغاز شروع کار دولت سیزدهم یکی از تأکیدات شهید سیدابراهیم رئیسی ساختن شهر تهران و رفع نیازهای مردم براساس تصمیمات شورای شهر تهران با همراهی دولت بوده است؛ در راستای همین سیاست سال1400 قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران شکل گرفت.»

نوسازی تهران طی 140سال
نوسازی بافت‌های فرسوده تهران هم موضوع دیگری بود که سکان‌دار پایتخت به آن اشاره کرد و گفت: «براساس آمارها حدود 260هزار پلاک ناپایدار در تهران وجود دارد که 93هزار پلاک در بافت‌های فرسوده قرار گرفته‌اند که در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه آسیب‌پذیر هستند و به شهر صدمه می‌زنند. بنابراین اگر فرایند نوسازی این بافت‌ها با همان دست فرمان مدیریت پیشین شهر تهران ادامه پیدا می‌کرد، حدود 140سال زمان می‌برد.»

کاهش صدور پروانه
علیرضا زاکانی با اشاره به کم‌کاری‌های صورت‌گرفته در مدیریت پیشین در حوزه ساختمان‌سازی تأکید کرد: «رویکرد مدیران شهری گذشته کاهش صدور پروانه ساخت‌وساز بود و به همین دلیل سال1400 آمار صدور پروانه به 5هزار و400مورد رسید که کمترین رقم در 10سال گذشته بود.» به‌گفته او ابتدای دهه۹۰ حدود 31هزار پروانه ساختمان در تهران صادر شده است.

سیر صعودی صدور پروانه
آن‌طور که زاکانی در صحبت‌هایش عنوان کرد،«در این دوره مدیریت شهری روند صدور پروانه سیر صعودی داشته و طی 3سال میزان صدور پروانه ساخت‌وساز حدود 3برابر افزایش یافته است. به‌نحوی که سال گذشته 14هزار و 400پروانه ساخت در تهران صادر و 280درصد توسعه نوسازی در بافت‌های فرسوده انجام شده است.» شهردار تهران به 2 اتفاق مهم هم اشاره کرد و گفت: «اولین اتفاق، پایان عملیات ساخت ۱۵هزار واحد مسکونی است که عمدتا در منطقه۱۵ تهران قرار دارد و اتفاق دوم هم آغاز عملیات احداث ۲۰۰هزار واحد مسکونی در ۹۲نقطه شهر است که بخشی از این آمار مربوط به ساخت ۲۴شهرک الگو می‌شود.»


تأمین مسکن استطاعت‌پذیر
علیرضا زاکانی همچنین از کمک‌های شهید جمهور به مجموعه شهرداری تهران یادکرد و گفت که شهید سیدابراهیم رئیسی در ماه‌های پایانی مسئولیت خود، بر به سرانجام رسیدن 2موضوع اساسی که یکی از آنها همین مسئله ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکن است تأکید داشت. امیدواریم با ساخت واحدهای مسکونی و جهش آمار صدور پروانه ساخت در تهران بازار مسکن کنترل شود و بتوانیم مسکن استطاعت‌پذیر برای شهروندان تأمین کنیم.

مسکن دغدغه مردم است
سرپرست قوه مجریه هم در آیین کلنگ‌زنی ساخت 200هزار مسکن ضمن تشکر از مدیریت شهری، گفت: «مسکن دغدغه مردم است و چنین اقداماتی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود؛ چراکه ایجاد اشتغال با توسعه احداث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست. برای قشر عظیمی از تحصیلکرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند و زمینه راه‌اندازی 70صنعت (سیمان و آهن و...) می‌شود.» محمد مخبر در ادامه با بیان اینکه کشور و به‌خصوص دولتی‌ها مصمم به ادامه راه رئیس‌جمهور شهید هستند، تأکید کرد: «تهران یک شهر الگو است و افزایش و کاهش قیمت مسکن روی دیگر شهرها اثر می‌گذارد. بار هزینه مسکن بر دوش خانواده‌ها فوق‌العاده سنگین است و زندگی خانواده‌هایی که مسکن ندارند، به سختی می‌گذرد. همچنین نسبت به بافت فرسوده تهران نگران هستیم و اگر هزینه بازسازی را که ما بعد از زلزله می‌پردازیم برای نوسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دهیم، حتما شاهد فوت افراد نخواهیم بود.» احداث شهرک‌های الگو مهم است. مدیر قوه مجریه با اشاره به این موضوع گفت: «از قبل انقلاب تا‌کنون شهرک الگو در تهران یا جاهای دیگر ایجاد نشده است. شهرداری در همه بخش‌های زندگی افراد مؤثر است و اگر شهر را خوب اداره کند، بالاترین رضایتمندی ایجاد می‌شود.» به‌گفته او شهرداری در موضوع ساماندهی بازار، احداث میادین تره‌بار، خارج کردن پادگان ها از شهرها و... اقدامات خوبی داشته است. مخبر صحبت‌هایش ‌را با این جمله: «به مناطق و همه اعضا خسته نباشید می‌گویم.» به پایان رساند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید