• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226311
+
-

فعالیت کوه آتشفشان تفتان

گاه و بی‌گاه تصاویری از فعالیت قله آتشفشان تفتان در سیستان و بلوچستان خبرساز می‌شود. آتشفشان کوه تفتان نیمه‌فعال است و صبح دیروز خبر خروج گاز و بخار از دهانه آن سروصدای زیادی به پا کرد. یک عضو هیأت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) با تأیید این خبر به همشهری می‌گوید: همانطور که می‌دانید، آتشفشان تفتان فعال نیست و فعالیت آن گهگاهی صورت می‌گیرد. صبح روز سه‌شنبه (8خرداد) بار دیگر ما شاهد فعالیت آتشفشان بودیم. ‌حبیب بیابانگرد ادامه می‌دهد: نزولات الهی تأثیر مستقیمی روی فعالیت کوه آتشفشان دارد و امسال نیز شاهد بارندگی بسیاری در این منطقه بودیم. بنابراین، افزایش بخارهایی که از دهانه آتشفشان خارج می‌شود خودش گویای این مسئله است.

وحشت اهالی
اهالی شهرستان تفتان صبح روز گذشته با صدای مهیبی از خواب بیدار شدند. اهالی این منطقه که به فعالیت‌های آتشفشان عادت دارند، به‌گفته یکی از شهروندان تفتان وحشت‌زده شدند. یاسر کرد، فعال اجتماعی به همشهری می‌گوید: اتفاقا صبح دیروز در نزدیکی کوه تفتان بودم و به چشم دیدم که گوگرد و بخار چگونه از دهانه آتشفشان خارج می‌شود. او عنوان می‌کند: البته اهالی تفتان چنین تصاویری زیاد دیده‌اند. اما برای خودم جالب بود که این بار فعالیت آتشفشان نسبت به یکی‌دو سال گذشته شدیدتر بود. به ‌نظر من، حجم بیشتری از آتش و بخار از دهانه آن بیرون می‌آمد. کٌرد عنوان می‌کند: قبلا معمولا از یک نقطه آتش زبانه می‌کشید که ما به آن دود می‌گفتیم، ولی صبح دیروز از چند نقطه آتش و بخار از کوه تفتان خارج می‌شد. ‌

ضلع شرقی تفتان
‌حبیب بیابانگرد، عضو هیأت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) درباره اینکه آیا شدت فعالیت آتشفشان غیرعادی بوده است می‌گوید: همانطور که اعلام کردم، نزولات الهی روی میزان بخارهای خارج‌شده از کوه تأثیرگذار است.
در واقع این پدیده طبیعی است و فکر نمی‌کنم جای نگرانی وجود داشته باشد. آخرین بار پنجشنبه ۲۷اردیبهشت۱۴۰۳ خروج گاز و بخار از دهانه آتشفشان تفتان ثبت شد، درحالی‌که آخرین فورانش در سال‌های ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید