• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226083
+
-

خبر ششم

موج نوسازی در بافت فرسوده

تلاش‌ها برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی نتیجه داد

گزارش
موج نوسازی در بافت فرسوده

 مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

ساخت‌وسازهای غیرمجاز فقط به مناطق و محله‌های حاشیه‌ای جنوب شهر محدود نمی‌شوند و مناطق خوش‌آب‌وهوای پایتخت هم به‌واسطه رونق ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در چند محله ازجمله گلابدره و سیمین‌قلعه و چیذر و... سال‌های زیادی است که با این معضل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. ازجمله سیاست‌های اصلی مدیریت شهری ششم، جلوگیری از جولان ساخت‌وسازهای غیرمجاز به‌ویژه در بافت فرسوده تهران است. این رویکرد باعث شده مشکلات چندین‌وچندساله و آسیب‌زای محله‌های مختلف پایتخت از جنوب تا شمال شهر، از نفرآباد تا گلابدره حل شود و ساخت‌وسازهای قانونی در این محله‌ها رونق گیرد. در همین رابطه طی 2سال گذشته اقدامات بسیار خوب و مؤثری در شهر تهران به‌ویژه در منطقه یک صورت گرفته و چندین محله ازجمله گلابدره، سیمین‌قلعه، چیذر و شهرک شهید محلاتی، با طرح موضعی از بن‌بست سخت و طولانی برای توسعه و نوسازی خارج شده‌اند.

حل شدن مشکل 12ساله گلابدره
یکی از محله‌هایی که در زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز نامش زیاد مطرح شده، محدوده خوش‌آب‌وهوای گلابدره است. مهدی صباغ، شهردار منطقه یک تهران، از حل‌شدن مشکل ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محله گلابدره و آغاز ساخت‌وساز مجاز در بافت فرسوده این محله خبر داد و گفت: «طرح موضعی محله گلابدره حدود 7 تا 8‌ماه قبل با هماهنگی سازمان نوسازی شهر تهران در کمیسیون ماده5 مصوب شد، آن هم بعد از حدود 12سال؛ یعنی تقریبا از سال1391 که بعد از مصوب‌شدن طرح تفصیلی دیگر تغییری در بافت این محله نداشتیم.» صباغ گفت: «برای سروسامان‌دادن به وضعیت محله گلابدره نخستین قدم جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز بود. ‌افراد شرور که برای جلوگیری از اجرای قانون ایجاد مزاحمت می‌کردند نیز بعضا بازداشت شدند.»

قولنامه‌ای‌ها چطور می‌توانند بسازند؟
او می‌گوید: «گام بعدی این بود که باید برای املاک محله گلابدره که قولنامه‌ای‌اند هم طرح مشوق ساخت‌وساز داشته باشیم. در همین راستا طرح مصوب حدود 7‌ماه پیش آمد و ابلاغ هم شد که در آن افزایش طبقه و طرح‌های تشویقی دیده شده است؛ اما این طرح یک نقطه‌ضعف داشت!»  صباغ افزود: «نقطه‌ضعف این بود که نمی‌توانستیم به املاک قولنامه‌ای جواز ساخت‌وساز بدهیم، مگر آنکه براساس مصوبه دولت برای گرفتن سند اقدام کنند. از این پس املاک قولنامه‌ای هم می‌توانند جواز بگیرند؛ اما پایان‌کار آنها زمانی صادر می‌شود که برای ملک قولنامه‌ای خودشان سند بگیرند. یعنی پس از اخذ سند، پایان‌کار نیز صادر خواهد شد.»

 کنترل آنلاین ساخت‌وسازهای غیرمجاز با دوربین‌های دید در شب
منطقه یک و ازجمله محله گلابدره که در سنوات گذشته بهشتی برای افراد سودجو و تاخت‌وتاز سازندگان غیرمجاز بود، اکنون به‌خوبی کنترل و رصد می‌شود. صباغ می‌گوید: «از سوی شهرداری منطقه اقدامات مؤثری در این رابطه صورت گرفته است و گیت‌های عبور مصالح را مجهز به دوربین‌های دید در شب کرده‌ایم. این دوربین‌ها پلاک‌خوان‌اند و پلاک خودرو‌هایی را که اقدام به حمل مصالح می‌کنند، ثبت و ضبط می‌کنند.»

خارج‌شدن محله‌های مشکل‌دار منطقه از بن‌بست
ساخت‌وسازهای غیرمجاز صرفا شامل محله گلابدره نیست. شهردار منطقه یک از حل‌شدن این مشکل در دیگر محله‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «این موضوع فقط به محله گلابدره محدود نمی‌شود. چیذر یکی دیگر از محله‌هاست که طرحش مصوب و ابلاغ شده است و اکنون قابلیت احیا و ساخت بافت فرسوده این محله وجود دارد. محله سیمین‌قلعه که در ضلع جنوبی محله دارآباد قرار دارد هم اصلا در طرح تفصیلی نبود که خوشبختانه مشکل این محله حل‌وفصل شد. همچنین در فاز یک و 2 محله شهرک شهید محلاتی امکان ساخت‌وساز با مصوبه رسمی کمیسیون ماده5 ایجاد شده است و املاکی که 25 تا 30سال پیش در آنجا ساخته شده بودند، اکنون امکان نوسازی دارند و رونق ساخت‌وساز را در این محله نیز شاهد خواهیم‌بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید