• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
سه شنبه 1 خرداد 1403
کد مطلب : 225717
+
-

خانه‌اش، قلب مردم بود

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، دعا می‌کرد که سومین امام‌جمعه شهید شهرش باشد

خانه‌اش، قلب مردم بود

«هر یردسن، سسله حسین...» این، نوای مداحی است که به زبان آذری در حال مویه‌کردن و روضه خواندن است. محل روضه‌خوانی او نیز، مقابل منزل حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم است؛ امام جمعه مردمی تبریز و البته عضو مجلس خبرگان رهبری.
قرار بود همین روزها در مجلس جدید خبرگان هم حضور داشته باشد، اما تقدیر به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد و در برابر تقدیر الهی نیز مقاومت بی‌فایده است. مردم تبریز و دیگر مردم آذربایجان شرقی، خاطرات و نکته‌های جالبی از این روحانی مردمی به یاد دارند؛ مردی که ترجیح می‌داد پیاده و با استفاده از وسایل نقلیه عمومی تردد کند و نرده‌های حائل بین مسئولان و مردم در نمازجمعه را بردارد. نقل‌ها از سیدمحمدعلی آل هاشم، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدتقی آل‌هاشم، بسیار است. مردم تبریز هنوز کلیپش را به یاد دارند که رو به دوربین، می‌گوید: «می‌دانستید که تنها شهری که 2امام جمعه شهید دارد، تبریز است؟ یکی حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌طباطبایی، و دیگری حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی. ان‌شاءالله من هم به‌عنوان سومی به آنها ملحق بشوم.» او به آرزویش رسید و حالا این پدر بزرگوار اوست که باید بر پیکر فرزندش حاضر شود و نماز بخواند و عزاداری کند.
 خواست خداوند برای این عالم مردمی و عامل به علم خود، چنین بود که در میان کوهستان و جنگل، بعد از تاب‌آوردن رنج بسیار، به دیدار معبود بشتابد تا همشهریانش که طعم حضور یک روحانی مردمی را چشیده بودند، مقابل خانه‌اش جمع شوند و بگویند «هر یردسن، سسله حسین...»

عکسی که حالا اجازه انتشار دارد

سعید بامرام، یک کاربر فضای مجازی، در حساب توییتر خود با انتشار عکسی از حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، امام جمعه تبریز نوشته: «از آقای بهزاد پروین قدس(عکاس) نقل است که حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم هنگام انداختن این عکس گفته بود روزی که به‌عنوان سومین شهید محراب به شهادت رسیدم، این تصویر مرا چاپ کنید.» تصویری که شهید آل‌هاشم را در لباس سپاه پاسداران نشان می‌دهد.

فرزندی که پدر شد

خرداد 1396بود که سید‌محمدعلی آل‌هاشم به‌عنوان امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی انتخاب شد؛ انتخابی که تصویری از او هنگام دستبوسی پدر هم مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. شهید آل‌هاشم در خاطره‌ای در این‌باره گفته: « پدرم به من گفتند از زمانی که حکم شما از سوی رهبر معظم انقلاب آمده علاوه بر فرزندی، در کسوت پدر من نیز هستید.»

دانشگاهی به نام دفاع‌مقدس

 شهید آل هاشم از یادگاران دفاع‌مقدس بود و در عملیات‌های مختلف و در کسوت‌های مختلف حضور داشت. حالا که به دیدار معبود شتافته است، بد نیست تصاویری از حضور او در سال‌های دفاع‌مقدس را مرور کنیم؛ همانجایی که خروجی‌اش، یک روحانی مردمی و جهادی مانند او بود.

یکی نه! دو تا بگیر

شهید آل‌هاشم علاقه زیادی به جوان‌ها و نوجوان‌ها به‌ویژه دانشجویان داشت؛ همیشه تأکید می‌کرد «دانشجو، فرزند خوبمان است.» جاذبه و ویژگی‌های شخصیتی‌اش باعث شده بود که این علاقه دوطرفه باشد و هر وقت میان آنها بود، زمان زیادی هم به انداختن عکس‌های سلفی با این جوان‌ها می‌گذشت. وقتی که از او تقاضا می‌کردند یک عکس مشترک بگیرند، به شوخی پاسخ می‌داد، یکی نه! دو تا بگیرید.

احترام به زنان

تابستان سال 98بود و مراسم افتتاح طرح‌های محرومیت‌زدایی. از برخی افراد هم تقدیر شد و یکی از آنها بانویی بود که هدیه از دستش به زمین افتاد. امام جمعه‌ شهید تبریز برای حفظ حرمت او خم شد و تقدیر‌نامه را برایش برداشت. مدت‌های زیادی این تصویر از حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم به‌عنوان خضوع او در مقابل مردم و به‌ویژه بانوان در فضای مجازی و سایت‌های خبری بازنشر می‌شد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید