• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22412
+
-

دولت سوریه، ‌کنترل درعا را به‌دست می‌گیرد

دولت سوریه، ‌کنترل درعا را به‌دست می‌گیرد


دولت سوریه در پی توافق با شبه‌نظامیان مستقر در استان درعا، کنترل شهرها و مناطق باقیمانده در این استان را به‌دست می‌گیرد.

به گزارش پرس‌تی‌وی، این توافق ساعاتی بعد از آن به‌دست آمد که نیروهای دولتی سوریه موفق شدند کنترل گذرگاه مرزی استراتژیک نصیب با اردن را پس از 3سال به‌دست بگیرند. سانا خبرگزاری رسمی سوریه درباره این توافق گزارش داد: «دولت سوریه و گروه‌های تروریستی به توافقی رسیده‌اند که شامل تحویل سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین در تمامی شهرها و روستاها می‌شود.» براساس این گزارش، همچنین تمامی پست‌های مرزی با اردن در اختیار نیروهای دولتی قرار می‌گیرد. شبه‌نظامیانی که با این توافق مخالف هستند، همراه با خانواده‌هایشان به استان ادلب در شمال غرب سوریه منتقل خواهند شد.

مذاکرات برای رسیدن به توافق پنجشنبه شکست خورد اما دور بعدی آن که یک روز بعد در یکی از شهرهای آزاد شده توسط ارتش برگزار شد، نتیجه‌بخش بود.

ارتش سوریه ماه گذشته عملیات گسترده‌ای را برای بازپس گرفتن مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان در جوار مرز اردن و بلندی‌های اشغالی جولان در جنوب سوریه شروع کرده است که شامل استان درعا و استان‌های همجوار آن قنیطره و سویدا می‌شود. دولت سوریه پیش از شروع عملیات هجومی تلاش کرد تا با شبه‌نظامیان به توافق برسد. این عملیات گرچه قنیطره و سویدا را شامل می‌شود اما توافق تنها بر سر درعا به‌دست آمده است. سانا گزارش داده است که این توافق بازگشت غیرنظامیان به منطقه را که سازمان ملل بیش از 320هزار نفر اعلام کرده، تضمین می‌کند.
حسین ابازید، سخنگوی شبه‌نظامیان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته که این توافق بهترین راه ممکن برای حفظ جان جنگجویان این گروه‌های نظامی بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید