• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223906
+
-

پول آرژانتین رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار شد

تازه‌ترین آمار‌ها بعد از انتخاب خاویر میلی، رئیس‌جمهور‌ جدید آرژانتین که با جنجال‌های فراوانی بر این صندلی تکیه زد، نشان می‌دهد که او توانسته است جلوی نزول سنگین ارز ملی این کشور را بگیرد و پزو رکورددار بیشترین رشد در برابر دلار آمریکا شود.
به‌گزارش همشهری، خاویر میلی رئیس‌جمهور راستگرای آرژانتین که به‌تازگی ریاست دولت را برعهده گرفته است، اقدامات بنیادینی در اقتصاد این کشور آغاز کرده ‌ که مهم‌ترین آنها مربوط به کاهش هزینه‌های دولت، مقابله با تورم و تقویت ارز ملی این کشور است. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که با گذشت 4‌ماه از عمر دولت او ارزش پزوی آرژانتین، پول ملی این کشور، نه‌فقط نزول خود را در برابر دلار آمریکا متوقف کرده ‌، بلکه در 3‌ماه گذشته ارزش این ارز در برابر دلار 25درصد افزایش یافته و منجر شده است که پزو در میان 148 ارز دنیا رکورد‌دار بیشترین رشد در برابر دلار باشد. به زعم اقتصاددانان، این آماری تکان‌دهنده برای کشوری است که سال‌ها است ارز ملی آن به‌طور مداوم با نزول‌های سنگین مواجه می‌شود. سیاست‌های او همچنین منجر به کاهش شدید هزینه‌های دولت شده و به رشد اقتصادی این کشور کمک کرده است.

دلار آمریکا و فاصله گرفتن کشورها از آن
اخبار اقتصاد جهان نشان می‌دهد سیاست‌های آمریکا برای تحریم کشور‌ها بر ضدش عمل خواهد کرد و منجر به شکل‌گیری بلوک‌های اقتصادی جدیدی خواهد شد که در مبادلات خود از دلار استفاده نمی‌کنند. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از یک مقام سابق صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که استفاده ابزاری آمریکا از دلار به‌عنوان سلاح در ضبط دارایی‌های ارزی روسیه می‌تواند منجر به کنار گذاشتن دلار شود. به‌زعم او، تحریم‌های آمریکا می‌تواند بر شدت بخشيدن بر روند فاصله گرفتن کشورها از این ارز را سرعت دهد. براساس قانونی که این هفته به امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رسید دولت این کشور اجازه یافته است تا دارایی‌های دولتی روسیه در بانک‌های آمریکایی را ضبط کند. آمریکا و کشورهای اروپایی درمجموع ۳۰۰میلیارد دلار از دارایی‌های روسیه را مسدود کرده‌اند که ۵میلیارد دلار از این رقم در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید