• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 30 فروردین 1403
کد مطلب : 222787
+
-

حرم شاه عبدالعظیم‌ ع‌ مرمت می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران گفت: با توجه به پایان فاز اول طرح مطالعاتی حرم شاه‌عبدالعظیم در ری، مرمت بخشی از حرم را در دستور کار داریم و طی ۶‌ماه آینده مرمت نقاط تخریب شده آن انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، نشست سراسری شوراهای فنی استان‌ها به ریاست علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور با حضور مدیران ستادی و اعضای شورای فنی استان تهران، دیروز در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد و پرهام جانفشان، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تهران، با اشاره به اینکه تهران دارای ۷۰۰بنای ثبت ملی است به ارائه برنامه‌های مربوط به حفاظت و مرمت بناهای تاریخی این استان پرداخت و افزود: با توجه به پایان فاز اول طرح مطالعاتی حرم شاه‌عبدالعظیم مرمت بخشی از حرم را در دستور کار داریم و طی ۶‌ماه آینده مرمت نقاط تخریب‌شده آن انجام می‌شود.
فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به اینکه در آستانه روز جهانی بناها و و محوطه‌های تاریخی، معاونت میراث‌فرهنگی برنامه‌های جدی در دستور کار دارد، گفت: این برنامه‌ها با بزرگداشت استادکاران برجسته آغاز شده است و برگزاری این نشست سراسری در راستای برقراری نظامی یکپارچه و پایش و هماهنگی بین استان‌ها برگزار می‌شود.
وی به شعار سال مبنی بر «تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بلاهای طبیعی» اشاره کرد و هم‌افزایی و ارائه برنامه‌های ملی برای تحقق این شعار را مورد تأکید قرار داد.
داوری با بیان اینکه در راستای بهره‌گیری از خرد جمعی و تجارب پیشکسوتان، شوراهای فنی استان‌ها به‌عنوان رکن اصلی تصمیم‌گیری و پایش در حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی احیا شد، افزود: شوراهای فنی استان‌ها در تصمیم‌گیری بازوی مشورتی معاونت میراث‌فرهنگی محسوب می‌شوند. سال گذشته سال احیای شوراهای فنی در استان‌ها بود و امروز از تجارب و نظرات کارشناسی ۲۶۵مدیر و متخصص در سطح کشور برای تحقق برنامه‌ها و اقدامات حوزه حفاظت و مرمت بهره می‌بریم.
جلیل گلشن، از اعضای شورای فنی استان تهران، امر پژوهش را در حوزه مرمت مهم‌ترین اصل عنوان کرد و گفت: با انجام پژوهش است که می‌توان به ارزش‌های میراث‌فرهنگی بنا پی ببریم. در بحث مرمت، حفظ اصالت بنا باید مدنظر قرار گیرد، مرمت‌ها با کمترین دخل و تصرف انجام شود و برای مخاطب قابل رؤیت باشد. مرمت‌ها باید طبق آیین‌نامه‌های بین‌المللی انجام گیرد و گزارش علمی انجام مرمت‌های انجام‌شده تهیه و با پرونده ثبتی اثر مرتبط شود.
محمدحسن طالبیان، پیشکسوت میراث‌ فرهنگی نیز بلاهای طبیعی را مهم‌ترین اصل در تهدید بناهای تاریخی در چند سال اخیر عنوان و بر اهمیت تحقق شعار سال در راستای حفاظت از بناهای تاریخی تأکید کرد که شوراهای‌ فنی استان‌ها می‌توانند کمک شایانی در این راستا کنند.
طالبیان همچنین به اهمیت تهیه اسناد و طرح‌های مدیریتی و مستندسازی تأکید کرد  و گفت: پایش و اقدامات آتی باید براساس حفظ اصالت و یکپارچه این اسناد تهیه شود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید