• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 فروردین 1403
کد مطلب : 222492
+
-

بدون دکتر لاغر می شویم؟

سازمان غذا و دارو تنها یک داروی لاغری را بدون توصیه پزشک تأیید کرده و مصرف خودسرانه سایر داروها قطعا برای مصرف‌کنندگان عوارض دارد

گزارش
بدون دکتر لاغر می شویم؟

مریم سرخوش-روزنامه‌نگار

وزارت بهداشت می‌گوید بیش از یک‌چهارم ایرانی‌ها چاقی دارند. طبیعی است که بازار داروهای لاغری هم به این مناسبت داغ باشد. اما بد نیست بدانید از مجموع داروهای لاغری موجود در بازار دارویی کشور که مورد تایید سازمان غذا و داروست، تنها یک داروی تاییدیه مصرف بدون نسخه و تجویز پزشک دارد و درباره سایر داروها باید با تجویز و توصیه پزشک بر اساس شرایط فرد مصرف شود. دکتر ریحانه خیری، کارشناس تجویز و مصرف منطقی دارو در سازمان غذا و دارو و متخصص توکسیکولوژی و فارماکولوژی در این‌باره توضیحات بیشتری به همشهری می‌دهد.

درباره تنها داروی تأیید‌شده
خیری با تاکید بر این که تنها دوز 60 میلی‌گرمی داروی لاغری اورلیستات از سوی سازمان غذا و دارو تاییدیه مصرف بدون نسخه را دارد و به عنوان داروی اوتی‌سی مطرح است، بیان می‌کند: افراد می‌توانند این دارو را به صورت مستقیم و بدون تجویز پزشک مصرف کنند. این کارشناس با تأکید بر اینکه بهترین روش برای کاهش وزن -به‌ویژه در بی‌ام‌آی‌های بیشتر از 30 - ورزش و رژیم است و داروی لاغری تنها می‌تواند کمک‌کننده و درکاهش وزن باشد، عنوان می‌کند: «ارلیستات، داروی مهارکننده آنزیم لیپاز است که باعث می‌شود تقریبا چیزی حدود 25درصد چربی که فرد می‌خورد جذب نشود. پس از حدود 16هفته همراه با رژیم و ورزش فرد 5درصد وزن خود را از دست می‌دهد.» البته به تأکید خیری مصرف این دارو برای افراد زیر 18سال ممنوع است.

عوارض؛ درصورت مصرف خودسرانه
داروهای لاغری اثربخشی متفاوتی دارند و درصورت مصرف خودسرانه، می‌توانند عوارضی را در بدن افراد در پی داشته باشند. خیری با تأیید این مطلب عنوان می‌کند: «حتی درباره همین داروی مورد تأیید سازمان غذا و دارو برای مصرف بدون نسخه هم عوارض و تداخلاتی با داروهای دیگر (تیروئیدی، دیابتی، ضدلخته) وجود دارد. افرادی که پیوند عضو دارند، زنان باردار و شیرده، افراد بدون اضافه‌وزن یا مبتلا به آلرژی هم نباید از این دارو استفاده کنند. اگر بعد از مصرف هم فرد با علائم سنگ کلیه، مشکلات کبدی و دل‌دردهای مداوم و شدید مواجه شد، باید دارو قطع و به پزشک مراجعه شود.» به‌گفته این کارشناس عوارض مصرف دارو می‌تواند تهوع، استفراغ، درد در ناحیه مقعد، درد شکمی و درد معده، مدفوع چرب، نفخ و تغییراتی در عملکرد روده باشد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید