• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222237
+
-

این داروها محدودیت خرید ندارند

یادداشت
این داروها محدودیت خرید ندارند

داروهای OTC) over the counter) همان داروهایی هستند که بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها قابل خریدند. خرید این داروها هیچ محدودیتی برای مصرف‌کنندگان ندارد و برای یک فرد خاص درنظر گرفته نشده‌اند؛ درست نقطه مقابل داروهایی که تنها باید با نسخه پزشک تهیه شوند و اصطلاح علمی آنها
 Rx only است. شاید برخی تصور کنند که تنها آسپیرین و استامینوفن یا حتی ژلوفن‌ها داروهای بدون نسخه هستند، اما تمامی مکمل‌های غذایی، مسکن‌ها، ضدحساسیت‌ها، تب‌برها و... زیرمجموعه داروهای بدون نسخه قرار می‌گیرند و در کشورهای مختلف فهرست‌های گوناگونی دارند. برخی کشورها حتی خمیردندان‌ها، دهان‌شویه‌ها، برخی از انواع قطره‌های چشمی، پاک‌کننده‌های زگیل، کرم‌ها و پمادهای کمک‌های اولیه حاوی آنتی‌بیوتیک و حتی شامپوهای شوره سر را هم جزو داروهای بدون نسخه درنظر می‌گیرند.
روند مصرف‌ ‌OTC ها در تمام دنیا و ایران رو به افزایش است و در کشوری مثل آمریکا آمار مصرف این داروها از یک‌سوم جمعیت در سال 2011به 81درصد جمعیت در 2018رسیده است. مسکن‌ها و داروهای سرماخوردگی هم جزو داروهای پرمصرف در ایران به شمار می‌روند. کارشناسان مهم‌ترین دلیل افزایش مصرف را سهولت در استفاده، سرعت در تهیه و ارزان بودن این داروها عنوان کردند. البته لازم است بدانید با اینکه داروهای OTC بدون مشورت با پزشک معالج یا داروساز قابل خرید هستند، اما بیمار باید آگاه باشد که استفاده از این داروها بی‌خطر هم نیست. برخی از این داروها می‌توانند منجر به تداخل دارویی یا عوارض جانبی شوند؛ به همین دلیل در هنگام خرید چنین داروهایی، توصیه می‌شود که مشورت‌های لازم از پزشک داروخانه گرفته و دستورالعمل دوز مصرفی هم رعایت شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید