• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22214
+
-

تعیین تکلیف سهام عدالت فوت شده‌ها؛ از امروز

سازمان خصوصی‌سازی‌ جزئیات و نحوه تقسیم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده را به وارثان قانونی آنها اعلام کرد


معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از آغاز عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت مشمولان فوت شده به وراث قانونی این مشمولان از امروز شنبه 16تیر‌ماه خبر داد. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی‌، داوود خانی گفت: در این مرحله باید همه ورثه قانونی اشخاص متوفی با در اختیار داشتن اصل گواهی حصر وراثت و کارت ملی خود به دفاتر منتخب پیشخوان دولت مراجعه و تقاضای تقسیم سهام عدالت شخص متوفی را بین تمامی وارثان یا یکی از ورثه تکمیل و امضا کنند تا سهام عدالت فرد متوفی به آنان اختصاص داده شود. به گفته او اسامی این دفاتر منتخب در سایت اطلاع‌رسانی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir منتشر شده است. او گفت: همچنین در این مرحله تنها وارثانی که تمام آنان در قید حیات هستند از امکان تقسیم و اختصاص سهام عدالت برخوردارند و حضور همه وارثان قانونی یا وکلای قانونی آنان یا ولی و قیم شخص وارث در دفاتر منتخب پیشخوان دولت الزامی است. به گفته او اسناد و مدارک مورد نیاز باید همراه ورثه باشد و به دفاتر پیشخوان ارائه شود. خانی اضافه کرد: همه افراد مراجعه‌کننده به دفاتر منتخب پیشخوان همچنین باید یک شماره شبای بانکی مربوط به‌حساب بانکی معتبر خود را به همراه داشته باشند تا پس از اعلام آن به سامانه سهام عدالت از طریق این دفاتر پیشخوان، امکان برخورداری از سود سهام عدالت از طریق واریز این سود به شماره شبای بانکی آنان فراهم شود. عضو هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: همه وارثان قانونی می‌توانند پس از تکمیل فرم تقسیم‌نامه که به امضای تمام وارثان می‌رسد به تکمیل اطلاعات به‌منظور دریافت قدرالسهم خود و سود سهام عدالت که در حساب بستانکاری متوفی ذخیره شده، اقدام کنند. به گفته خانی، نتیجه عملیات تقسیم و اختصاص سهام عدالت به وراث پس از مدت حداقل 10روز کاری در سامانه سهام عدالت قابل مشاهده خواهد بود.

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در پاسخ به این پرسش که آیا امکان ثبت‌نام جدید سهام عدالت برای سایر افراد هم وجود دارد، تأکید کرد: آخرین زمان برای انجام ثبت‌نام مشمولان براساس قانون تا پایان سال 94بود و از آن تاریخ تا‌کنون ثبت‌نام جدیدی برای دریافت سهام عدالت انجام نشده است. به گفته او هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی هم‌اکنون برای سهام عدالت متصور نیست، مگر اینکه مرجع قانونگذار با تصویب قانون جدیدی، این اجازه را به سازمان خصوصی‌سازی‌ برای ثبت نام جدید سهام عدالت در آینده بدهد.



رقم قطعی سود

او درباره میزان قطعی سود تقسیمی سال مالی 95شرکت‌های سرمایه پذیر نیز گفت: 4200میلیارد تومان سود مصوب مجامع شرکت‌‌های سرمایه‌پذیر در سال مالی 95بود که 400میلیارد تومان از این مبلغ به افزایش سرمایه این شرکت‌ها اختصاص پیدا کرده است و از 3800میلیارد تومان باقی مانده نیز تا‌کنون 3200میلیارد تومان میان 39میلیون نفر از مشمولانی که شماره شبای حسابی بانکی خود را وارد سانه سهام عدالت کرده‌اند و تأیید شبای بانکی داشته‌اند، توزیع شده است. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره سود سال مالی 1396شرکت‌های سرمایه پذیر توضیح داد: با توجه به فصل برگزاری عمده مجامع عمومی شرکت‌ها در پایان تیرماه باید مدتی منتظر ماند تا مجمع عمومی همه شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت برگزار شود. با این حال با توجه به تعداد محدودی از مجامع برگزار شده این شرکت‌ها تا امروز، به‌نظر می‌رسد به‌طور قطع مبلغ سود سال مالی 96شرکت‌های سرمایه‌پذیر بیشتر از سال قبل باشد.


   زمان آزادسازی سهام عدالت

خانی درباره زمان آزادسازی سهام عدالت گفت: هم‌اکنون لایحه سازماندهی سهام عدالت در مجلس است و کار کارشناسی دقیق و گسترده‌ای با همکاری سازمان خصوصی‌سازی‌، سازمان بورس و کمیسیون‌های مختلف مجلس روی آن در حال انجام است. به محض نهایی شدن بررسی‌های لایحه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن به دولت برای اجرا، مراحل مربوط به آزادسازی این سهام انجام خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید