• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221983
+
-

رایزنی‌های امیرعبداللهیان در مسقط

رایزنی‌های امیرعبداللهیان در مسقط

عصر یکشنبه وزیر امورخارجه ایران در نخستین مقصد از تازه‌ترین سفر منطقه‌ای خود، وارد مسقط شد تا در دیدار با مقام‌های عمانی درباره موضوع‌های چندگانه‌ رایزنی کند؛ سفری که کارشناسان معتقدند به‌دلیل شرایط ویژه حاکم بر منطقه، از اهمیت زيادی برخوردار است.
نخستین سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان در سال جدید در حالی انجام می‌شود که به‌دنبال حمله تروریستی اخیر رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت رسیدن جمعی از مستشاران نظامی ایران در سوریه، خاورمیانه در آستانه تحولات تازه‌ای قرار گرفته است و تحلیل‌گران تحولات منطقه بر این اعتقادند که واکنش تهران به اقدام تروریستی تل‌آویو، سبب شکل‌گیری روندهای تازه‌ای در منطقه خواهد شد. بر این اساس هم هست که سفر منطقه‌ای امیرعبداللهیان در شرایط کنونی از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار است.
در چنین شرایطی برخی بر این اعتقادند كه عمان، به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان مهم منطقه که پس از تحولات ماه‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی نیز نقش ویژه‌ای در مذاکرات آتش‌بس داشته است، اکنون در حال ایفای نقش تازه‌ای به‌منظور کاهش تنش‌های فزاینده در خاورمیانه است. بنابراین برخی کارشناسان رد و بدل شدن پیام‌هایی میان ایران و آمریکا درباره تحولات اخیر، آن هم با میانجیگری مسقط را چندان دور از انتظار نمی‌دانند. در این میان اما گفت‌وگو و تبادل‌نظر درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و توسعه روزافزون این روابط به‌ویژه اجرای توافق‌های امضاشده در دیدارهای سران 2کشور در تهران و مسقط، موضوع‌های منطقه‌ای ازجمله مسئله فلسطین و تحولات غزه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک 2کشور در حوزه بین‌المللی از محورهای سفر امیرعبداللهیان به عمان اعلام شده‌ است.

این خبر را به اشتراک بگذارید