• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 19 فروردین 1403
کد مطلب : 221799
+
-

کیمیایی به‌نام تفاله قهوه

کیمیایی به‌نام تفاله قهوه

سیدسروش طباطبایی‌پور

اگر برای محیط‌زیست اطراف، دلـتـان می‌سوزد، بعد از مصرف خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و پوشیدنی‌ها، چه تصمیمی بر سر دوراهی دور ریختن یا بازیافت و استفاده مجدد خواهید گرفت؟«باقیمانده‌ها را دور بریزم یا دوباره به چرخه برگردونم؟» البته مسیر بازیافت، لبخند را بر لب حافظان محیط‌زیست می‌نشاند و این گروه دوستدار طبیعت، برای بازیافت همه‌چیز، حتی برای قهوه‌های استفاده‌شده هم پیشنهادهای جذابی دارند که خواندنی است.

کود قهوه: خاک گلدان یا باغچه، مثل بسیاری از آدم‌ها، عاشق قهوه است اما نه خودش بلکه تفاله‌اش! بد نیست بدانید در زمان دم‌کردن قهوه، خاصیت اسیدی قهوه از بین می‌رود و خاصیت بازی، در تقویت خاک کمک شگفت‌انگیزی خواهد کرد.
نکته: تفاله قهوه و فیلترهای کاغذی آن را می‌توان به‌طور مستقیم با سایر مواد عالی مانند پوست تخم‌مرغ، برگ و... مخلوط و به خاک اضافه کرد.

دفع حشرات: مکانیسم دفع حشرات توسط تفاله قهوه، هنوز مشخص نیست، اما برخی کارشناسان معتقدند شاید بوی قوی قهوه، حشرات خاصی مثل سوسک، مورچه و پشه‌ را از خاک دفع ‌کند.
 نکته: تفاله قهوه را در محل زندگی حشره بریزید، اما مراقب باشید حیوانات خانگی شما به آنجا دسترسی نداشته باشند، چون کافئین موجود در قهوه به آنها آسیب می‌رساند.

تقویت گل‌ها و شکوفه‌ها: تفاله قهوه، منبعی غنی از نیتروژن است که در رشد گل‌ها و شکوفه‌ها نقش بسزایی دارد.
نکته: بد نیست برای گیاهانی که گل دارند، تفاله قهوه را ابتدا با خاک مخلوط کنید و سپس این مخلوط مقوی را پای ساقه گیاه بپاشید.

تقویت کمپوست: اگر سطل کمپوست یا همان پسماندهای آلی تجزیه‌شده دارید، تفاله قهوه برای کرم‌های سطل شما بسیار مفید‌ند.
نکته: رعایت تعادل در اضافه‌کردن تفاله قهوه به سطل‌های کمپوست ضروری است، قهوه زیاد و بی‌قاعده، برای کرم‌های ظرف کمپوست شما ضرر دارد.

بوی بد مایکروویو: اگر دستگاه فر یا ماکروویو شما بو گرفته، تفاله قهوه راهی امن و بی‌خطر است تا شما را از بوی نامطبوع نجات دهد.
 نکته: مـقداری تفاله قهوه را به پارچه‌ای مرطوب بمالید و سطح داخل دستگاه را با آن تمیز کنید. بعد از چند دقیقه، تفاله‌های قهوه را از سطح داخل ماکروویو پاک کنید.

دیگر موارد: تفاله قهوه در تمیزکردن سیخ کباب، تابه، سینک آشپزخانه و... کاربرد دارد. همچنین اگر باقیمانده قهوه دمی را با روغن نارگیل یا... مخلوط کنید و آن را روی دست یا صورت خود بمالید، شما را از دست پوست‌های خشکتان رها می‌کند. از این ماده، برای رنگ‌کردن لباس هم می‌توان استفاده کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید