• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221722
+
-

وعده تولید ۶فیلم با موضوع غزه به کجا رسید؟

با گذشت ۳۰سال هنوز «بازمانده» حرف اول را می‌زند

گزارش
وعده تولید ۶فیلم با موضوع غزه به کجا رسید؟

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

آذر‌ماه سال گذشته بود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، در یک برنامه تلویزیونی از ساخت ۶فیلم سینمایی با موضوع غزه خبر داد؛ خبری که در حد حرف ماند و با گذشت تقریبا ۵‌ماه خبری از آن نیست. هرچند در این سال‌ها درباره فلسطین فیلم‌هایی تولید شده است، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند مانند «بازمانده» سیف‌الله داد در یادها بمانند.

خبری از «بازمانده ۲» نیست

وزیر ارشاد عنوان کرده بود که در فارابی برای ساخت «بازمانده ۲» با تهیه‌کننده کار مذاکراتی شده. البته تیر‌ماه سال گذشته نیز از پایان نگارش فیلم‌نامه صحبت شده و اینکه قرار است پیش‌تولید فیلم آغاز شود. فیلم‌نامه‌ای که سیف‌الله داد آن را براساس داستانی از غسان کنفانی، نویسنده فلسطینی، به نام «بازگشت به حیفا» نوشته بود و موضوع آن به سال ۱۹۴۸ و تشکیل اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا مربوط می‌شود.  حالا ماه‌ها از این خبر می‌گذرد و به ‌نظر می‌رسد پرونده تولید «بازمانده ۲»
بسته شده است.

ثبت یکی‌دو فیلم‌نامه در فارابی
البته وزیر ارشاد از تولید ۶ فیلم دیگر از غزه خبر داده بود که با پیگیری‌ها به ‌نظر می‌رسد در این مدت تنها یکی‌‌‌دو فیلم‌نامه در فارابی ثبت شده است و هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست. با توجه به وضعیت سینمای ایران، چه در تولید و چه در اکران، تولید ۶فیلم در یک سال بعید به‌ نظر می‌رسد و باید دید وعده وزیر چه زمان تحقق خواهد یافت.

هدف: ارائه آمار
بعد از صحبت‌های وزیر، مدیران برخی از سازمان‌ها نیز در مراسم‌‌ مختلف از حمایت تولیدات مرتبط با فلسطین صحبت کردند. به‌نظر می‌رسد تولید یک فیلم سینمایی قابل‌قبول و با کیفیت بهتر از هزینه‌کرد برای تولید انواع آثار مرتبط با فلسطینی باشد که نه در اکران اقبالی دارند و نه می‌توانند رضایت بینندگان تلویزیون را جلب کنند؛ آثاری که صرف ارائه آمار تولید می‌شوند و در نهایت بعد از یک نمایش به فراموشی سپرده خواهند شد.‌

مکث
«بازمانده» فیلمی که ۲سال توقیف بود
فیلم سینمایی «بازمانده» را مرحوم سیف‌الله داد در سال۱۳۷۳ و براساس داستانی به نام «بازگشت به حیفا» ساخته است. بازمانده همچنان یکی از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار سینمایی است که با موضوع آرمان فلسطین ساخته شده است. بازیگرانی که در این فیلم حضور داشتند همگی عرب بودند و فیلمبرداری هم در شهر‌های مختلفی از کشور سوریه انجام شد و زبان اصلی آن هم عربی بود. به‌گفته منوچهر محمدی، تهیه‌کننده این فیلم:«بازمانده با ۴۰میلیون تومان هزینه تولید شد. البته بعد از آماده شدن به‌شدت از سوی ارشاد آن موقع مورد بی‌مهری قرار گرفت و اجازه شرکت در جشنواره فجر به آن داده نشد و ما را وادار کردند بگوییم فیلم به جشنواره نمی‌رسد. بعد از آن در سال۷۵ و بعد از اینکه برخی از مسئولان، غیر از مسئولان ارشاد فیلم را دیدند، پی به ارزش‌های آن بردند و اجازه نمایش دادند.» به‌طور مشخص بازمانده قبل از جشنواره فیلم فجر سال۷۴ تا خرداد ۷۵ در محاق توقیف بود.
منوچهر محمدی در نشستی در جشنواره جهانی درباره این فیلم گفت: «من و سیف‌الله داد وجب به وجب سوریه را برای لوکیشن‌های فیلم گشتیم. سوریه کشوری بسیار زیبا با تمدنی دیدنی بود و من این روزها که اوضاع دمشق، حلب و پالمیرا را می‌بینم خیلی تأسف می‌خورم. سوری‌ها تمدن زیبایی دارند که یک رفتار جاهلی با استفاده از نام اسلام به‌صورت دگم همه آن زیبایی‌ها را نابود کرده و من خوشحالم بازمانده بخش‌هایی از این زیبایی را ثبت کرده است.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید