• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221680
+
-

در حملات تروریستی به مقرهای نظامی و انتظامی در چابهار و راسک 18تروریست به هلاکت رسیدند

ناکامی جیش‌الظلم در 5 عملیات تروریستی

گزارش
ناکامی جیش‌الظلم در 5 عملیات تروریستی

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

تروریست‌های مسلح جیش‌الظلم در 5 عملیات همزمان با یورش کور به پایگاه‌های پلیس و سپاه پاسداران در چابهار و راسک شماری از شهروندان و افراد غیرنظامی را به گروگان گرفتند، اما با حضور مقتدرانه مأموران امنیتی 18نفر از آنها به هلاکت رسیده و همه گروگان‌ها آزاد شدند. در این حادثه 11 مدافع امنیت شهید و 15 نفر در بیمارستان بستری شدند. به گزارش همشهری، از نخستین دقایق بامداد پنجشنبه، صدای تیراندازی در نزدیکی پایگاه دریابانی چابهار، پلیس آگاهی و کلانتری11 این شهر شنیده شد. هنوز به درستی منشأ صدای شلیک معلوم نبود، اما در ادامه معلوم شد چند مرد مسلح ناشناس به پایگاه دریابانی حمله کرده و قصد ورود به آنجا را داشتند که با مقاومت نیروهای انتظامی مواجه شدند. آنها که در اجرای نقشه‌شان ناکام مانده بودند مجبور به فرار شدند و در ادامه از طریق مغازه‌هایی که در طبقه همکف ساختمانی چهار طبقه مشرف به دریابانی و کلانتری بود، وارد منازل داخل این ساختمان شدند.

حمله به دریابانی با جلیقه انتحاری
این حمله مسلحانه هر لحظه ابعاد تازه‌ای به‌خود می‌گرفت. 3 نفر از تروریست‌ها که جلیقه انتحاری داشتند با پوشش تیراندازی همدستان خود در ساختمان مشرف وارد مقر دریابانی شدند، اما در این بین توسط نیروهای دریابانی به هلاکت رسیدند.
سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا در این‌باره می‌گوید: «حوالی ساعت ۳۰دقیقه بامداد  پنجشنبه چند تروریست‌ به پایگاه دریابانی چابهار و مقر انتظامی حمله کردند. این اقدام تروریستی با مقاومت و اقدام بموقع نیروهای انتظامی و نظامی ناکام ماند و همین موضوع سبب شد تا تروریست‌های بزدل هنگام فرار وارد یک مجتمع مسکونی شوند و چند نفر از اعضای خانواده‌های ساکن در آن را به گروگان بگیرند.»

گروگانگیری شهروندان
تروریست‌های مسلح درحالی‌که شهروندان و افراد غیرنظامی را به گروگان گرفته بودند، از این ساختمان که مشرف به کلانتری11 چابهار بود، شروع به تیراندازی به‌سوی آنجا کردند و درگیری سختی بین تروریست‌ها و مأموران پلیس در گرفت. در این درگیری هرچند 2نفر از نیروهای کلانتری11 و یکی از نیروهای دریابانی به شهادت رسیدند، اما نیروهای مدافع امنیت با همه وجود به مقابله با تروریست‌های مسلح پرداختند. یکی از مهم‌ترین مشکلات نیروهای امنیتی حضور مردم در محل درگیری بود. مهم‌ترین اولویت آنها نجات جان گروگان‌ها و حفظ امنیت ساکنان منطقه بود. در این شرایط بود که شهروندان از محل درگیری خارج شدند و درگیری مسلحانه ادامه یافت. دقایقی بعد نیروهای یگان ویژه فراجا، واحدهای ضدتروریسم و نیروهای سپاه خود را به محل درگیری رساندند. در این میان اما نجات جان گروگان‌ها که اعضای چند خانواده بودند، اهمیت ویژه‌ای داشت. سخنگوی فراجا در این‌باره می‌گوید: «سرانجام با ورود یگان‌های ویژه فراجا گروگان‌ها از دست تروریست‌ها آزاد شدند. در جریان این عملیات که از سوی عوامل انتظامی به اجرا درآمد، واحدهای عمل‌کننده ضد‌تروریسم فراجا در عملیاتی پرالتهاب موفق به نجات جان یک کودک خردسال و یک جوان که توسط عوامل تروریستی جیش‌الظلم به گروگان گرفته شده بودند، شدند.» با وجود رهاسازی گروگان‌ها اما شواهد نشان می‌داد که دست‌کم 3تروریست دیگر همچنان در ساختمان حضور دارند. با وجود این هنوز به درستی معلوم نبود که آنها کشته شده‌اند یا نقشه دیگری دارند. در این شرایط عملیات پاکسازی به اجرا درآمد و با ورود مأموران به ساختمان معلوم شد که همه تروریست‌ها در درگیری با مأموران به هلاکت رسیده‌اند.

حمله به مقر سپاه در راسک
بامداد پنجشنبه در شرایطی که درگیری‌ها در چابهار در جریان بود، گروه دیگری از تروریست‌ها در شهرستان راسک به مقر سپاه پاسداران و مقر بسیج در دوراهی پادرود حمله کردند. تروریست‌های مسلح طبق نقشه‌ای از پیش طراحی شده ابتدا به ساختمان فنی و حرفه‌ای که در طبقات بالای آن اقامتگاه مسافران نوروزی بود وارد شدند و از آنجا شروع به تیراندازی به‌سوی مقر سپاه پاسداران کردند. تروریست‌ها در محلی پناه گرفته بودند که چندین خانواده ساکن بودند و به نوعی از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده کرده بودند و همین موضوع مقابله نیروهای سپاه با آنها را محدود می‌کرد. آنها در ادامه قصد داشتند با هدف قرار دادن نگهبانان، کار خود را آغاز کرده و وارد مقر سپاه شوند، اما در این بخش از نقشه‌شان ناکام ماندند.

شهادت 11مدافع امنیت
حمله تروریستی بامداد پنجشنبه در شرایطی اتفاق افتاد که 11نفر از نیروهای مدافع امنیت کشور به شهادت رسیدند. 2مأمور فراجا، 2مأمور مرزبانی و 7نیروی سپاه و بسیج مردمی شهدای این حادثه را تشکیل می‌دهند. نام محسن حسن‌نژاد، حسین انتظاریان و حسین سرسنگی از پاسداران سپاه الغدیر استان یزد، جواد جهان‌بیگی از کارکنان هنگ مرزی جکیگور، محسن حسین‌نیا از پایگاه دریابانی چابهار، عباسعلی میر و مسلم کریمی از کارکنان انتظامی چابهار در میان شهدا دیده می‌شود. در این بین 18نفر از تروریست‌ها نیز به هلاکت رسیدند. سرهنگ علیرضا دلیری، جانشین انتظامی سیستان و بلوچستان در این‌باره گفت: عملیات تروریستی در چابهار با آزادسازی تمام گروگان‌ها و به هلاکت رسیدن 18تروریست پایان یافت.

اطلاعیه مهم سپاه
در همین حال قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه درباره هلاکت عاملان حمله تروریستی به راسک و چابهار اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: به آگاهی ملت قهرمان و شریف ایران می‌رساند تعدادی از تروریست‌ها و اشرار مسلح وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه به قصد برهم زدن امنیت و سلب آرامش مردم به‌طور همزمان به ۵ نقطه از اماکن عمومی و پایگاه‌های نظامی و انتظامی برقرار‌کننده امنیت در شهرهای چابهار و راسک در استان سیستان و بلوچستان حمله کردند که با درایت، حوصله و هوشمندی نیروهای مدافع امنیت مواجه شدند. پس از اطمینان نسبت به دورسازی مردم از خطر مهاجمان و هرگونه آسیب، رزمندگان غیور قرارگاه امنیتی جنوب شرق نیروی زمینی سپاه با مشارکت نیروهای فرماندهی انتظامی با آنان درگیر و طی عملیاتی قاطعانه کلیه تروریست‌ها و اشرار مسلح به هلاکت رسیدند و امنیت و آرامش کامل در مناطق درگیری برقرار شد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: در این عملیات ۱۸نفر از تروریست‌ها و اشرار مسلح مهاجم به هلاکت رسیدند. به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح اجیر شده توسط سرویس‌های جاسوسی آنان هشدار می‌دهیم امنیت ملی و آرامش مردم در هر نقطه از ایران عزیز خط قرمز حافظان امنیت در جای جای میهن اسلامی بوده و با هرگونه عامل و عنصر تهدیدگر این عرصه، قاطعانه برخورد خواهد شد.

مکث
تروریست‌های انغماسی

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: «اقدامات اساسی از همان ساعات اولیه بامداد پنجشنبه توسط یگان‌های نیروی زمینی سپاه و فراجا برای مقابله با تروریست‌ها آغاز شد. آنچه اهمیت دارد این است که تروریست‌ها در چند نقطه به‌صورت هماهنگ با یکدیگر عملیات را انجام دادند. عناصر تروریست که در این عملیات‌ها شرکت داشتند عمدتاً از عناصر انغماسی بودند. نحوه عملکرد آنها به این شکل است که ابتدا با سلاح‌های خود می‌جنگند و هنگامی که مهمات‌شان به اتمام رسید با جلیقه انتحاری خود را بین افراد یا داخل ساختمان‌ها منفجر می‌کنند.»
تروریست‌ها در شرایطی به‌سوی مقر سپاه تیراندازی می‌کردند که شماری از شهروندان را نیز به گروگان گرفته بودند و این موضوع کار را برای نیروهای مدافع امنیت دشوار می‌کرد. به همین دلیل بود که درگیری بین دو طرف برای ساعتی ادامه یافت. سردار پاکپور در این‌باره می‌گوید: «تروریست‌ها پس از ورود به ساختمان فنی و حرفه‌ای به بالای ساختمان رفته بودند که به سپاه راسک اشراف داشتند و تیراندازی را آغاز کردند. تروریست‌ها قصد داشتند که در ابتدا با هدف قرار دادن نگهبانان کار خود را آغاز و سپس با انجام عملیات انتحاری روی دیوار سپاه راسک وارد این مقر شوند. 7نفر در حال انجام این اقدام بودند که 5نفر از آنها داخل ساختمان فنی و حرفه‌ای به هلاکت رسیدند و 2 نفر از آنها که جلیقه انتحاری داشتند با انفجار جلیقه‌شان کشته شدند و جلیقه یک نفر از تروریست‌ها نیز عمل نکرد.»  در ادامه این عملیات نیروهای امنیتی که کنترل اوضاع را به‌دست گرفته بودند موفق شدند راه امنی را از پشت ساختمان فنی و حرفه‌ای باز کرده و گروگان‌ها را با استفاده از یک نردبان از آنجا خارج کنند تا در هر دو حادثه گروگانگیری در چابهار و راسک به هیچ گروگانی آسیب نرسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید