• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 فروردین 1403
کد مطلب : 221577
+
-

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران



بزرگ‌ترین در خاورمیانه
بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و یکی از 10باغ گیاه‌شناسی برتر جهان به‌لحاظ وسعت است. این باغ طوری طراحی شده که یک باغ ایرانی را توصیف کند؛ به‌گونه‌ای که در مرکز آن میدانی تعبیه شده که در 4 جهت 4بلوار قرار دارد. همچنین در طراحی باغ گیاه‌شناسی تهران تلاش شده تا مناظر و چشم‌انداز طبیعی 3 کوه زاگرس، البرز و هیمالیا شبیه‌سازی شود. البته وجود 6رودخانه و یک دریاچه هم به ایجاد فضای طبیعی باغ کمک کرده‌ است. از دیگر جاذبه‌های باغ 2 آبشار است که ریزش آب آنها از بلندی و لابه‌لای صخره صورت می‌گیرد.

فرایند طبیعی کاشت
سال 73بخشی به مساحت 5هکتار در فضای باغ گیاه‌شناسی ملی ساخته شد که امروزه از آن به‌عنوان محدوده گیاهان دارویی یاد می‌شود. این بخش شامل گیاهان معطر یا کاربری‌های صنعتی است. فرایند کاشت و نگهداری گیاهان در این بخش به‌صورت طبیعی است و از دستگاه تقطیر برای رشد گیاهان دارویی استفاده می‌شود. جویباری در این بخش بین گیاهان وجود دارد. گونه‌های گیاهی این بخش از 90تیره تشکیل شده‌اند. پل عابر روی نهر در جوار نیلوفر‌های آبی، گل‌های رنگارنگ و ماهیان قرمز داخل برکه‌ بر زیبایی این بخش افزوده‌اند.

سیاحت در اقلیم‌های جهانی
در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران ۶۴گونه درخت و درختچه از حوزه‌های هیرکانی و ۲۴۰گونه از سرزمین البرز، ۴۲گونه چوبی و ۳۰گونه علفی از اقلیم زاگرس به همراه ۲۳مجموعه گیاهی متنوع و ۴۰گونه گیاهی از بوم‌های کویری و بیابانی نگهداری می‌شود. البته در این باغ اقلیم‌های جهانی هم دیده شده است؛ ازجمله سرزمین‌های چین و ژاپن، هیمالیا، قفقاز، آمریکا و سیبری و باغ‌های اروپایی. در اینجا 8کلکسیون و باغ‌های تخصصی درباره موضوعات آموزشی و نمایشی، باغ‌های سیستماتیک، آربراتوم، گیاهان دارویی و صنعتی، باغ‌های صخره‌ای و زینتی نیز وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید