• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221376
+
-

پیش‌بینی تورم نزولی تا پایان سال

نرخ تورم سالانه در پایان اسفند 1402با کاهشی 6.9واحد درصدی به 40.7درصد رسید و انتظار می‌رود که امسال سطح عمومی قیمت‌ها در طول ماه‌های پیش رو در کانال 30درصد نوسان داشته باشد و اگر بانک مرکزی سیاست ضدتورمی خود را ادامه دهد رسیدن به نرخ تورم سالانه زیر 30درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به حوالی 20درصد دور از انتظار نخواهد بود. به گزارش همشهری، تازه‌ترین برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه از 55.5واحد درصد در ابتدای فروردین سال 1402با کاهش محسوس 23.2واحد درصدی به 32.3واحد درصد در پایان اسفندماه رسیده که پیش‌بینی می‌شود شاخص تغییر سبد مصرفی خانوارهای ایرانی در هر‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل در محدوده 20درصد نوسان داشته باشد.

منظومه پولی 1403
رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین روز فروردین سال 1403 از تداوم کاهش تورم و نقدینگی تا رسیدن به نقطه مطلوب خبر داد و گفت: تحقق این اهداف قطعا با مشارکت مردم و در کنار تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به‌ویژه در منطقه، دستاوردهای مهمی را در عرصه اقتصادی برای مردم رقم می‌زند.
محمدرضا فرزین با تبیین منظومه پولی بانک مرکزی در سال جدید اذعان کرد که هدف تعیین شده سال 1402مبنی بر قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان سال گذشته در کانال 30درصد محقق شد که این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دارد و سال 1403را در شرایطی آغاز می‌کنیم که همچنان با وضعیت مطلوب اقتصادی مورد انتظار فاصله داریم و بر این اساس سیاست‌های گذشته را با رفع کاستی‌ها و اخذ بازخوردها پیگیری خواهیم کرد. این اظهارنظر مرد شماره یک بانک مرکزی نشان می‌دهد که سیاستگذار پولی همچنان بر کنترل تورم تأکید دارد چه اینکه او هدف مشخصی را برای امسال ترسیم کرده است که شامل رساندن رشد نقدینگی به 23درصد با دامنه نوسان مثبت و منفی 2درصد است با این امید که امسال نرخ تورم در پایان سال به محدوده 30درصدی برسد.

رشد تولید و مهار تورم
کاهش نرخ تورم در سالی که گذشت البته به مدد رشد ماهانه شاخص تورم در محدوده بالای 2درصد در 11‌ماه از سال بود که اگر این اتفاق در سال جدید تکرار شود، رسیدن به نرخ تورم نقطه به نقطه حدود 20درصدی محتمل خواهد بود و این یکی از اهداف بانک مرکزی می‌تواند باشد. اما سؤال این است که رسیدن به چنین هدفی با توجه به شعار سال 1403چگونه ممکن خواهد بود؟ جعفر مهدی‌زاده، مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اعلام سیاست کنترل تورم نقطه به نقطه در کانال 20درصد برای پایان سال 1403 می‌گوید: بانک مرکزی برنامه‌های متنوعی برای حمایت از تولید در دستور کار دارد که بسته تامین مالی 350هزار میلیارد تومانی از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره‌ای صورت می‌گیرد و برحسب شرایط می‌تواند این سقف افزایش یابد.
استمرار سیاست تثبیت اقتصادی با کنترل نرخ ارز در محدوده مشخص، مدیریت تقاضا و کنترل رشد نقدینگی ازجمله سیاست‌های بانک مرکزی است که  اگر عوامل غیراقتصادی و شوک‌های پیش‌بینی نشده سیاسی اتفاق نیفتد، دستیابی به کانال ۲۰درصدی هدفگذاری شده امکان پذیر است و اقدامات دستگاه‌های دیگر همچون دستگاه‌های دیپلماسی و بهبود روابط در کشور‌های منطقه و افزایش سطح تجارت خارجی هم اثر خود را در کاهش انتظارات تورمی نشان خواهد داد.

روایت مرکز آمار از کاهش تورم
مرکز آمار ایران می‌گوید: در اسفند‌ماه ١٤٠٢ نرخ تورم سالانه برای خانوارهای ایرانی به 40.7درصد رسیده که نسبت به سال گذشته ١.٨واحد درصد کاهش یافته است. با این حساب مردم ایران به‌طور میانگین در سال گذشته با نرخ تورم نقطه به نقطه 32.2درصدی مواجه شده‌اند. این نهاد آماری نرخ تورم نقطه به نقطه سال 1402را در مناطق شهری 32.8و در مناطق روستایی 29.1درصد برآورد کرده و می‌گوید: نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی به همراه دخانیات در کل کشور 25.2درصد بوده درحالی‌که نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات به 36.1درصد رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید