• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 28 اسفند 1402
کد مطلب : 221308
+
-

بازار کم‌رونق اسکناس‌های نو در آستانه نوروز

بازار خرید و فروش اسکناس‌های نو در آستانه نوروز1403 چندان رونق ندارد؛ چرا که ارزش این اسکناس‌ها به قدری پایین است که کمتر کسی آنها را عیدی می‌دهد. البته هستند کسانی که همچنان دادن اسکناس نو را مهم می‌دانند و به‌اصطلاح از آن به‌عنوان برکت یاد می‌کنند.
به ‌گزارش همشهری، بانک مرکزی چندسالی است که سیاست انتشار و عرضه گسترده اسکناس‌های نو در بانک‌ها برای پوشش تقاضای مردم را متوقف کرده؛ اما همچنان شعب بانک‌ها به اسکناس‌های نو دسترسی دارند و سؤال اینجاست که این اسکناس‌های تانخورده از کجا می‌آید؟ هرچند که آخرین اسکناس‌های چاپ شده مربوط به سری چهارم اسکناس‌های 20هزار ریالی در سال1401 است و قبل از آن هم در سال1399 اسکناس‌های 50 و 10 هزار ریالی چاپ و روانه بازار شد؛ به‌نظر می‌رسد که بخشی از اسکناس‌هایی که قبلا منتشر شده در آستانه سال جدید به شبکه بانکی فرستاده شده و به همین دلیل مدیران و کارکنان برخی شعب بانک‌های دولتی به آنها دسترسی دارند.
خیابان فردوسی و سه‌راه منوچهری تهران اما جایی است که از آن به‌طور سنتی به‌عنوان بازار خرید و فروش اسکناس‌های تانخورده یاد می‌شود و در 2سال اخیر هم برخی سایت‌ها، خرید و فروش آنلاین اسکناس‌های نو را کلید زده‌اند. اینکه چرا بانک مرکزی حاضر به انتشار اسکناس‌های جدید نمی‌شود، عمدتا به‌دلیل سهم پایین اسکناس در دست مردم به واسطه رواج بانکداری الکترونیکی و البته رونق کارت‌های هدیه نقدی است. چرا که بسیاری به جای دادن اسکناس نو به‌عنوان عیدی از کارت‌های هدیه نقدی استفاده می‌کنند. انتشار اسکناس‌های با قیمت پایین‌تر به‌دلیل هزینه بالای انتشار هم دیگر توجیهی ندارد و به همین‌خاطر افرادی که علاقه‌مند به جمع‌آوری و نگهداری اسکناس‌های نو و البته قدیمی‌تر هستند، همچنان بازار خرید و فروش را زنده نگه می‌دارند.
طی سال‌های اخیر بانک مرکزی به جای چاپ اسکناس به چاپ چک‌پول یا همان تراول روی آورد و تازه‌ترین چک‌پول‌های در گردش با امضای محمدرضا فرزین بود که هرچند ارزش آنها 100هزار تومان است اما کمرنگ کردن صفر‌های درج شده در رسانه‌ها خبرساز شد. البته هر رئیس‌کل بانک مرکزی‌ای دوست دارد تا امضایش پای پول ملی کشور ثبت شود و در بازار آزاد و آنلاین، هم‌اکنون اسکناس‌های 50هزار ریالی با امضای فرزین هم خرید و فروش می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید