• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 28 اسفند 1402
کد مطلب : 221301
+
-

قول رئیس‌مجلس برای اصلاح دستمزد دستیاران پزشکی

مریم سرخوش؛ روزنامه‌نگار

رئیس سازمان نظام پزشکی از موافقت رئیس مجلس درباره اصلاح وضعیت موجود درباره دستیاران پزشکی خبر داد و گفت: «دکتر قالیباف قول دادند که سال آینده پیگیری‌های لازم را برای اصلاح وضعیت موجود داشته باشند.»

مصائب دستیاران پزشکی، حکایت تکراری چند سال اخیر است از سختی کار و شیفت‌های طولانی گرفته تا ‌حقوق اندک و... که باعث شده رغبت پزشکان عمومی برای حضور در دوره‌های تخصصی و پس از آن فوق تخصص به‌شدت کاهش پیدا کند. اوایل اسفند بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت از افزایش 40 تا 45درصدی حق‌الزحمه دستیاران پزشکی در سال آینده خبر داد که هرچند یک گام رو به جلو برای بهبود وضعیت است اما متولیان حوزه سلامت معتقدند این میزان افزایش نمی‌تواند توازن لازم برای فعالیت تمام‌وقت و سخت این افراد را رقم بزند.

دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی هم این نکته را تأیید می‌کند و در توضیح بیشتر به همشهری می‌گوید: «دی امسال با مطرح کردن 2 پیشنهاد یک نامه به ریاست مجلس نوشتیم و دیروز برای پیگیری آن دیداری با رئیس و نمایندگان مجلس داشتیم. قول مساعد هم از رئیس مجلس برای پیگیری اصلاح دستمزد دستیاران پزشکی گرفتیم که امیدواریم محقق شود، این دو پیشنهاد تبدیل شدن حقوق رزیدنت‌ها به عددی قابل‌قبول به شکل اورژانسی و مشمول قانون کار شدن دوران رزیدنتی در درازمدت است.»
رئیس‌زاده در توضیح بیشتر بیان می‌کند: «تمام افتخار ما این است که در حوزه درمان خودکفا هستیم و علت آن هم تربیت نیروی تخصصی توانمند از گذشته تاکنون بوده است. نظام سلامت ما در همه رشته‌ها متخصص و فوق‌تخصص توانمند دارد و سخت‌ترین اعمال جراحی هم در کشور خودمان انجام می‌شود. گلوگاه تداوم این توانمندی، دوره رزیدنتی است که شامل دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی می‌شود و ضرورت دارد که تربیت نیروی تخصصی در حوزه پزشکی تداوم داشته باشد. اما دوره دستیاری در حال حاضر به‌گونه‌ای رقم خورده که گذراندن آن تقریبا سخت و غیرممکن شده است.» به‌گفته این مسئول، دستیاران پزشکی 50 تا 70درصد بیشتر از نیروی مشمول قانون کار، فعالیت و وظایف بسیار سنگین آموزشی برعهده دارند اما حق‌الزحمه‌ 7 تا 10میلیون تومانی می‌گیرند. با تلاش‌های وزارت بهداشت، حقوق دستیاران 40درصد افزایش پیدا کرده و به 13، 14میلیون تومان رسیده اما این مبلغ حداقل باید 2برابر شود. این افزایش دوبرابری برای نیروی اصلی ارائه خدمت به مردم در مراکز درمانی دولتی، چیزی حدود یک هزار میلیارد تومان است و در مقابل چیزی که بخواهیم به‌دست بیاوریم عدد قابل توجهی نیست.

تعلل در ابلاغ تعرفه‌ها
رئیس‌زاده با انتقاد از تأخیر در اعلام تعرفه‌ها هم عنوان می‌کند: «360هزار فعال حوزه سلامت، کارشان در اول فروردین 1403معطل اعلام تعرفه‌هاست و باید طبق قانون اعلام می‌شد، اما با وجود پیگیری‌هاي وزارت بهداشت و ما محقق نشد. این در حالی است که رئیس‌جمهور و معاون اول ایشان به دفعات تأکید کرده‌اند که تعرفه حوزه سلامت قبل از پایان سال ابلاغ شود، زیرمجموعه‌هایی که باید این کار را نهایی می‌کردند آن را انجام ندادند. امیدواریم در نخستین جلسه سال آینده هیأت دولت این تعرفه‌ ابلاغ شود که اگر محقق نشود درباره جامعه پزشکی اجحاف است.» به‌گفته او عمده سال‌ها، تعرفه‌ها دو سه‌ماه بعد از شروع سال اعلام می‌شد اما سال گذشته با پیگیری‌های زیاد و تأکید ریاست‌جمهوری در6فروردین و در نخستین جلسه هیأت دولت ابلاغ شد که تا پیش از این سابقه نداشت. امیدواریم حداقل این شرایط دوباره رقم بخورد و تأخیر در اعلام تعرفه‌ها نداشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید