• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 26 اسفند 1402
کد مطلب : 221109
+
-

نوروز به تهران رسید

حرکت کاروان‌‌های شادی نوروز و رمضان در خیابان‌های پایتخت

گزارش
نوروز به تهران رسید

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

امروز 26 اسفند  است و 4روز مانده تا بهار از دروازه‌های شهر عبور کند و با آمدنش نوید آغاز سال نو را بدهد. در واپسین ساعات و دقایق باقیمانده از سال1402، شهرداری تهران تلاش می‌کند تا همه‌‌چیز برای استقبال از سال1403 مهیا شود. به همت سازمان زیباسازی، کارهایی چون نصب آثار حجمی با مضمون نوروز و رمضان، دیوارنگاره و نقاشی دیواری، جانمایی تخم‌مرغ‌های رنگی، آذین‌بندی ریسه‌ای، نورپردازی و نورآرایی، رنگ‌آمیزی و بهسازی جداره‌ها و... انجام شده است.
 با تلاش سازمان بوستان‌ها و فضای سبز هم پایتخت رختی از گل‌های بهاری بر تن کرده و خلاصه همه‌‌چیز برای فرارسیدن سال نو آماده شده است. دیروز (25اسفند) هم با حرکت کاروان‌های شادی از میدان هفتم تیر رسما جشن‌های نوروزی آغاز شد و شاهنامه‌خوانی توسط این کاروان‌ها نویدبخش آمدن روزهای بهاری و عید نوروز بود. امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح برنامه و مسیر کاروان‌های شاد تأکید کرد: «سعی داریم با اجرای برنامه‌های فرهنگی گامی در راستای ترویج گردشگری در پایتخت برداریم.»

آشنایی با میراث کهن
شاهنامه، میراث ارزشمند فرهنگی و هویت تاریخی ایران است؛ بنابراین ضرورت دارد نسل‌ها با این میراث کهن آشنا شوند؛ از این‌رو امسال با توجه به بررسی‌های انجام شده و تدابیری که صورت گرفته، کاروان‌های شادی، راویان داستان‌های شاهنامه و معرفی قهرمانان آن خواهند بود. درواقع با استفاده از ظرفیت کاروان‌های شادی، علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی می‌توان میراث فرهنگی و هویت تاریخی ایران‌زمین را به آیندگان منتقل کرد.

مقصد؛ میدان هفت‌تیر
برنامه دیروز (25اسفند) به‌صورت متمرکز بود، اما در ایام سال نو به‌ویژه میلاد امام حسن مجتبی(ع) هم حرکت کاروان‌ها را خواهیم داشت. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کاروان‌های شادی از مناطق 22گانه خود را به ضلع شمالی میدان هفت‌تیر رساندند؛ البته در این میان عروسک‌گردان‌ها، عروسک‌های غول‌پیکر، نقالان و گروه‌های نمایشی هم حضور داشتند.

اجرای برنامه در میدان ولیعصر
ساعت16 حرکت از میدان هفت‌تیر به‌سمت میدان ولیعصر آغاز شد. نقالان، گروه‌های فرهنگی، عروسک‌های غول‌پیکر، تن‌پوش‌های عروسکی برنامه‌های خود را اجرا و هر یک از آنها با استفاده از ظرفیت‌های گروهی بخش‌هایی از شاهنامه را روایت کردند. موسیقی اقوام و ‌ساز و دهل هم توسط گروه‌های هنری اجرا شد.

میزبانی در بوستان لاله
به‌دلیل تقارن نوروز و ‌ماه مبارک رمضان، برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی و پیش‌بینی شده‌اند تا هر دو مناسبت را در بر گیرند و شهروندان بتوانند از آنها استفاده کنند. بوستان لاله ازجمله پهنه‌های مرکزی میزبانی از برنامه شهر رمضان است؛ از این‌رو کاروان‌های شادی همراه با آوازخوانی و پایکوبی با گذر از بلوار کشاورز به بوستان لاله رسیدند و شهروندان در این بوستان به صرف افطاری ساده مهمان شدند. در نهایت هم برنامه با آتش‌بازی به پایان رسید؛ البته بزرگ‌ترین سفره افطاری هم میلاد امام حسن مجتبی(ع) در بلوار کشاورز گسترده خواهد شد.

حضور چند هزار نفری
برنامه‌های شاد فرهنگی و هنری همواره مورد استقبال شهروندان بوده و هست. گرچه دیروز (25اسفند) هوا ابری و بارانی بود، اما حرکت کاروان‌های شادی با تم شاهنامه مورد استقبال مردم قرار گرفت و عده‌ای از شهروندان با کاروان‌ها از میدان هفت‌تیر همراه شدند و در طول مسیر هم به تعداد همراهی‌کنندگان اضافه می‌شد.  مردم در همرهی با کاروان نوروزی به گرفتن عکس سلفی و شادی پرداختند.

معرفی جاذبه‌های پایتخت

امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران:
امسال جشن فعالیت‌های نوروزی با حرکت کاروان‌های شادی با تم شاهنامه دیروز (25اسفند) شروع شد، اما این برنامه‌ها در ایام عید هم ادامه خواهد داشت؛ به هر حال تهران دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری زیادی است و معرفی آنها یک ضرورت است که می‌توان از سال نو به‌عنوان یک فرصت طلایی و مناسب برای این کار (معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تهران) استفاده کرد. برپایی ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی و استقبال از مسافران نوروزی، تهیه و توزیع ۱۵۰هزار نسخه اقلام گردشگری اعم از نقشه، برگه تخفیفات، کتاب گردشگری و بروشور برنامه‌های نوروزی و... با همین رویکرد انجام شده است. اجرای تورهای پیاده‌روی و ری‌گردی در ۱۹مسیر، اجرای برنامه‌های اقوام در محلات، اکران جاذبه‌های گردشگری با همکاری سازمان زیباسازی و... اهم برنامه‌های گردشگری در نوروز1403 هستند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید