• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
جمعه 25 اسفند 1402
کد مطلب : 221087
+
-

تاثیر آموزه‌های قرآن بر صبر و استقامت فلسطینی‌ها

غزه؛ قله مقاومت

گزارش
غزه؛ قله مقاومت

مهدی شبان-روزنامه‌نگار

وقتی فرعون جنایاتش علیه بنی‌اسرائیل را به نهایت خود رساند و فرزندانشان را می‌کشت و زنانشان را اسیر می‌کرد، بنی‌اسرائیل به همراه حضرت موسی(ع) از مصر بیرون آمدند تا به نیل رسیدند درحالی‌که از پشت سر لشکر سواره فرعون در حال تعقیب آنها بود. محاسبات ظاهری نشان از شکست قطعی بنی‌اسرائیل می‌داد. از جلو دریای آب و از عقب لشکر مجهز فرعون. ضعیف‌الایمان‌های اصحاب موسی گفتند پدرمان درآمد حتما نابود می‌شویم «اِنّا لَمُدرَکون» اما اصحاب ثابت قدم به تبع موسی امیدوار به گشایش و رحمت الهی بودند. ندای توحیدی موسی بلند شد « کلّا اِنَّ مَعِی رَبّی سَیهدین» اصلا اینچنین نیست خدا با ماست و بموقع رحمت و هدایتش می‌آید و اینچنین شد که در اوج بن‌بست‌ها و شکست‌های ظاهری گشایش و فتح الهی آمد.

‌ماه اتصال به باطن قرآن
ماه مبارک رمضان‌ ماه اتصال به باطن قرآن است. سنت‌های الهی در قرآن برای اهلش پیام‌های روشن و ملموس دارند. ازجمله این سنت‌ها این است که اگر قومی بر خواسته حق خود پایدار و ثابت‌قدم استقامت داشته باشد، فرج الهی قطعی خواهد بود: « وَلَینصُرَنَّ‌الله مَن ینصُرُهُ إِنَّ‌الله لَقَوِی عَزیزٌ» چراکه اهل ایمان متصل به قدرت نامتناهی حق شده‌اند که ابرقدرت‌های عالم در مقابل قدرتش هیچ محسوب می‌شوند. البته ظهور این قدرت الهی وقتی است که استقامت به نهایت خود برسد و به جز حق تکیه‌گاه دیگری در قلوب نباشد.

جنایات اسرائیل و مقاومت فلسطینی‌ها
جنایات اخیر اسرائیل به اوج خود رسیده و در مقابل مقاومت ملت فلسطین و خصوصا غزه نیز به حد اعلا رسیده است. بیش از 30هزار شهید و بیش از 70هزار مجروح از پیامد این جنایت است. خانه‌ها، مدارس و بیمارستانشان تخریب شد و حالا به‌ ماه مبارک رمضان رسیدند و مساجدشان نیز از حملات اسرائیل مصون نماند. اما این ملت در آواره‌های کنار مساجد نماز می‌خواند و در مخروبه‌های وسط شهر افطار می‌کند البته اگر لقمه نانی گیرشان بیاید. این صبر و استقامت و این ایمان نه‌تنها کم نشده بلکه افزون نیز شده است.

استقامت و تأسی به قرآن
این استقامت محصول ارتباط با حقیقت قرآن است. بچه‌های غزه را ببینید که در بین آوارها و مشکلات زبانشان معطر به صدای قرآن است و نصرت جبهه حق را یادآوری می‌کنند: «وَ کانَ حَقًّا عَلَینا نَصْرُ الْمُؤْمِنین ».

نابودی دشمن با حیات ایمانی
این حیات ایمانی، نابودگر دشمن است هر چند دشمن بر درندگی و وحشیگری و گرگ‌خویی خود بیفزاید. او خود می‌داند که نتوانسته است در اراده این مظلومان ذره‌ای خلل ایجاد کند. اراده برتر ایمانی بر تجهیزات برتر ظاهری فائق خواهد آمد:«وَ کمْ قَصَمْنا مِنْ قَرْیه کانَتْ ظالِمَه... بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَیدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ‌...؛ چه بسیار مناطق آباد ستمگری را که ما درهم شکستیم... بلکه ما حق را بر سر باطل می‌کوبیم تا آن را هلاک سازد، و به این ترتیب باطل محو و نابود می‌شود...»

ایمان به خدا از دل و جان
همیشه راه حق از تنگناهایی عبور کرده است که اصلاً امیدی به گذشتن از آنها نبوده است. گویی خدا می‌خواهد در کمترین احتمال و با کمترین امکانات حق را به پیروزی برساند. خدا در امکانات و زمینه‌های پیروزی حق بر باطل ریخت‌وپاش نمی‌کند تا بندگان خوبش با توکل بیشتر به خدا، تلاش و مبارزه و مقاومت کنند. حالا مردم غزه در اوج جنایت، نماد مقاومت و ایمان شدند چراکه وعده خدا در دفاع از اهل ایمان را در جان دارند «إِنَّ‌الله یدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ امَنُواْ».

افزایش استقامت با روزه‌داری
این ملت را از گرسنگی و تشنگی می‌ترسانند اما آنها به استقبال‌ ماه مبارک رمضان می‌روند و با روزه‌داری بر استقامت خود می‌افزایند. چون حقیقت روزه‌داری، آزاد شدن روح از بدن و اتصال به عالم غیب و قدرت لایزال الهی است. و اینجاست که گروهی کم‌جمعیت اما اهل حق و صبر و استقامت، بر گروه بزرگ غیرحق غالب خواهند شد:«کمْ مِنْ فِئَه قَلیلَه غَلَبَتْ فِئَه کثیرَه بِإِذْنِ‌الله وَ‌الله مَعَ الصَّابِرینَ».

زخم غزه زخم ماست
غزه البته برای افزایش ایمان ما نیز درس‌ها دارد. چون جان اهل حق به هم متصل است و ذیل ولایت ‌الله یکپارچه است. زخم غزه زخم ماست و غم غزه غم ماست. گاهی تحقق وعده الهی به حرکت و قیام و افزایش ایمان ما وابسته است. در این شرایط بی‌تفاوت نباشیم. کمک مادی و کمک معنوی. امسال افطارمان را سبکتر و به روزه‌داران غزه کمک مالی کنیم. در دعاهایمان با تمام وجود پیروزی نهایی و سریع را بخواهیم.

بینی صهیونیست‌ به خاک مالیده می‌شود
ان‌شاءالله به‌زودی این وعده الهی که در بیان رهبر انقلاب نیز آمده محقق می‌شود که فرمودند: «چند‌ماه است که [صهیونیست‌ها] با انواع سلاح‌ها، با انواع کمک‌های خائنانه‌ و ظالمانه آمریکا و دیگران دارند با مقاومت فلسطین می‌جنگند، مقاومت همچنان قدرتمند، همچنان ایستاده، آنجا حضور دارد و به توفیق الهی و به فضل الهی، مقاومت بینی صهیونیست‌ها را به خاک خواهد مالید.» (22-12-1402)








 

این خبر را به اشتراک بگذارید