• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
جمعه 25 اسفند 1402
کد مطلب : 221070
+
-

تکنیک زنجیره ممنوعه!

ناصر فروندیان

سلام به علاقه‌مندان یادگیری معروف‌ترین سرگرمی منطقی جهان، سودوکو. د ر این جلسه می‌خواهیم در مورد یک تکنیک به اسم زنجیره ممنوعه یا Forbidden Chain آموزش‌هایی را ارائه کنیم.
خب از اسم این تکنیک هم معلوم است که ما با یک زنجیره کار خواهیم کرد. به همین دلیل هم از تمام علاقه‌مندانی که آموزش‌ها را دنبال می‌کنند انتظار داریم که بحث‌های مربوط به  حلقه و درس‌های تکنیک X Cycle و علی‌الخصوص Nice Loop را خوب یاد گرفته باشند و اگر احساس می‌کنند در درک این موارد مشکلی دارند حتما پیشنهاد می‌کنیم که از وب‌سایت آرشیو روزنامه همشهری، این درس‌ها را  مطالعه کنند و فیلم‌های آموزشی آن را از وب‌سایت همشهری ببینند. در صورتی که با آمادگی‌های گفته‌شده وارد این جلسه شوید، می‌توان گفت که این تکنیک را هم خیلی خوب یاد خواهید گرفت و بدون شک اختلاف آن را با قوانین Nice Loop خیلی خوب متوجه خواهید شد.
قانون تکنیک این جلسه را بخوانید:
«در صورتی که کاندیدایی با یک ارتباط ضعیف، یک زنجیره ضعیف- قوی- ضعیف-قوی ایجاد کند و انتهای زنجیره با یک ارتباط ضعیف خاتمه پیدا کند، پس می‌توان نتیجه گرفت که کاندیدایی که با یک ارتباط ضعیف شروع و خاتمه پیدا کرده است نباید صحیح باشد».
خب برای درک بهتر این تکنیک باید به سراغ سودوکوی زیر برویم:

کاندیدای 3 آبی رنگ، یک ارتباط ضعیف در بلوک و ستون و ردیف خودش دارد، پس ابتدای زنجیره ما با یک ارتباط ضعیف شروع شد. حالا به کاندیدای 3 در خانه 72 توجه کنید. درست است که این 3 با آن  3 آبی‌رنگ ارتباط ضعیفی دارد، ولی یک ارتباط قوی در ستون دوم دارد. پس می‌توانیم بگوییم، ارتباط 3 آبی اول ضعیف بوده و به یک ارتباط قوی متصل شده. خب حالا به کاندیدای 3 در خانه 52 توجه کنید. این 3 در بلوک خودش یک ارتباط ضعیف دارد ولی خانه 49 یک ارتباط قوی با هر دو کاندیدای 3 در خانه های 41 و 43 دارد! در حالی که یک ارتباط ضعیف با خانه 39 داریم و خانه 39 با خانه 31 ارتباط قوی دارد. حالا با کمی دقت متوجه می‌شوید که خانه 31 که دارای کاندیدای 3 است، یک ارتباط ضعیف دارد و این انتهای زنجیره ماست.
پس حرکت ما با یک ارتباط ضعیف از خانه 71 شروع شد و در خانه 31 که باز ارتباط آن ضعیف است خاتمه پیدا کرد. این حرکت به فرم «ضعیف-قوی-ضعیف-قوی...» بود. حالا از آن‌جایی که شروع و خاتمه زنجیره با یک ارتباط ضعیف بوده، می‌توان با استفاده از این تکنیک، به سادگی کاندیدای 3 ابتدای زنجیره را که به رنگ آبی بود، حذف کرد.
نکته کلی اینکه: زنجیره ممنوعه تکنیکی است که  نیاز به تمرکز و تسلط به چند تعریف بسیار مهم دارد. اولین تعریف مهم در این تکنیک، ارتباط قوی و ضعیف است. وقتی گفتیم که کاندیدای 3 خانه 49 ارتباط قوی با دو خانه 41 و 43 دارد، معنی‌اش  این بود که در صورتی که خانه 49، کاندیدای ۳ صحیحی را نشان ندهد، قطعا یکی از دو خانه مورد اشاره باید صحیح باشند که باعث رقم ۳ از بلوک شوند.
پس توجه داشته باشید که ارتباط ضعیف، در صورت صحیح نبودن یک کاندیدا مورد بررسی قرار می‌گیرد! نه در صورت صحیح بودن! این جمله را چندین بار تأکید می‌کنم که  فرض بر صحیح بودن کاندیدا، یعنی حدس و خطا کردن، شیوه آموزشی ما نیست!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید