• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 220990
+
-

راهنمای خرید و نگهداری آجیل

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو درباره عوارض آجیل‌های نامرغوب هشدار داد

راهنمای خرید و نگهداری آجیل

متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند، آجیل‌ها به‌عنوان یک قسمت از رژیم غذایی درنظر گرفته شوند اما به شرط آنکه فاکتورهای سلامت را داشته باشند. به‌گفته آنها آجیل‌های دارای رنگ و لعاب شدید، نمناک و شور نه‌تنها ارزش غذایی ندارند که به‌شدت برای سلامتی مضر هستند.
به گزارش همشهری، مهدی انصاری، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو هم این نکته را تأیید می‌کند. او با بیان اینکه انواع مختلف مغزها و به‌اصطلاح آجیل یکی از تنقلات مهم در ایام عید است اما تقلب هایی در این محصولات وجود دارد؛ وی  در توضیح بیشتر گفت: «برخی از سودجویان برای اینکه رنگ و لعاب قابل توجه به آجیل بدهند از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که به ظاهر زعفرانی است اما با توجه به قیمت بالای زعفران، در برخی موارد از رنگ‌های مصنوعی و بعضی موارد رنگ‌های خطرناکی استفاده می‌کنند که برای سلامتی به‌شدت مضر است.»
انصاری با تأکید بر اینکه آجیل به‌عنوان یک ماده مغذی و مفید باید در حد معقول مصرف شود، ادامه داد: «استفاده از آجیل‌هایی با رنگ مصنوعی به‌شدت خطرناک است و می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری داشته باشد. به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنیم که به جای آجیل‌های بوداده و شور، محصولاتی با رنگ طبیعی، خام یا کم‌نمک تهیه و مصرف کنند. در آجیل معمولاً نمک زیادی وجود دارد که برای مصرف‌کنندگان به‌خصوص مبتلایان به فشارخون خطرآفرین است. این در حالی است که احتمال استفاده از نمک‌های متفرقه هم وجود دارد و این نمک‌ها حاوی آلودگی‌های متعددی ازجمله فلزات سنگین، آرسنیک و... هستند.»
این مسئول به یک نکته مهم درباره خشک بودن آجیل‌ها هم اشاره کرد و گفت: «اگر آجیل در محیط مرطوب نگهداری   شود، حالت نم‌زدگی  پیدا می کند و جای نم‌دار محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ و انواع میکروب‌هاست و می‌تواند سمومی ازجمله آفلاتوکسین را تولید کند. برخی فروشندگان هم عمداً مقداری نمناکی به آجیل می‌زنند که سنگین‌تر شود. در هر دو حالت علاوه بر بحث تقلب، رشد قارچی هم ایجاد شده که بسیار خطرناک است. بنابراین آجیل بی‌نمک و یا کم‌نمک بی‌رنگ، ترد و تازه قابل‌قبول است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید