• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220871
+
-

محصولات رنگارنگ آموزشی طرح مسطورا برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان آماده شد

آیه‌های نورانی

آیه‌های نورانی

زندگی بر مشی قرآن کریم، آرزوی قلبی هر مسلمانی است؛ اینکه در کوچک‌ترین تصمیمات زندگی ‌یا برای رسیدن به پاسخ اساسی‌ترین پرسش‌های انسان همواره به کتاب خدا مراجعه کند و دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های راهگشای آن را سرلوحه زندگی‌اش قرار دهد. در طرح ملی قرآنی مسطورا، محصولات متعددی برای انس بیشتر اقشار مختلف جامعه با آیه‌های نورانی قرآن و ترویج فرهنگ حفظ قرآن کریم ارائه شده است؛ محصولاتی ازجمله کلیپ‌های نوجوان، داستان‌های کودکانه، روزنامه دیواری، پویانمایی آیات و قصص قرآنی، پادکست‌های قرآنی و... که به ترویج سبک زندگی قرآنی کمک می‌کنند. برای تماشای کلیپ‌های بیشتر و محصولات رسانه‌ای این طرح می‌توانید به وب‌سایت www.zendegibaayeha.com مراجعه کنید.

کلیپ‌های نوجوان
قرآن کریم کتاب زندگی‌ است؛ کتاب هدایت بشر و دستورالعملی جامع که از پاسخ اساسی‌ترین سؤال‌های زندگی انسان تا جزئی‌ترین پرسش‌های او را یک جا در دل خود جا داده است. اکنون که چنین گوهر گرانبهایی در اختیار ما قرار دارد، چگونه می‌توانیم راهنمایی‌های آن را در زندگی روزمره به‌کار بگیریم و به‌عبارت دیگر، قرآن کریم را به نقشه راه زندگی خود تبدیل کنیم؟ یکی از محصولات ارزشمند طرح ملی مسطورا ساخت کلیپ‌های نوجوان است؛ کلیپ‌هایی کوتاه اما اثرگذار که قرار است با بیانی ساده و جذاب قرآن کریم را برای نوجوانان ارائه کند تا کتاب خدا را در قامت یار مهربان خود ببیند؛ شبیه دوستی دلسوز که راه درست و غلط را در زندگی به آنها نشان می‌دهد. کلیپ‌هایی ازجمله «طرحی نو از قرآن» که با نگاهی متفاوت به آیه ٢سوره مبارکه بقره «ذَلِک الْکتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ» ساخته شده و به نوجوانان آموزش می‌دهد؛ همانطور که در زندگی روزمره از افراد متخصص برای انتخاب‌هایشان مشاوره می‌گیرند، در رسیدن به پاسخ پرسش‌های اساسی خود درباره زندگی نیز قرآن کریم را مشاور و راهنمای خود بدانند. یا کلیپ «برتری همیشگی مومن» که با بهره‌گیری از آیه ۱۳۹سوره مبارکه آل عمران «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» زمینه انس بیشتر نوجوانان با کلام خداوند را در ‌ماه مبارک رمضان فراهم می‌کند.

داستان‌های کودکانه
رمضان‌، ماه انس با کلام خداست؛ ‌ماه تلاوت قرآن و نیز پند‌گرفتن از داستان‌های قرآنی که راهگشای زندگی است. مجموعه قصه‌های زندگی با آیه‌ها نیز در میان محصولات رسانه‌ای طرح ملی مسطورا با بهره‌گیری از قصه‌های قرآنی زمینه انس بیشتر کودکان و نوجوانان را با این آیه‌های نورانی مهیا می‌کند. در این مجموعه، داستان‌های قرآنی با بیان کودکانه طراحی شده‌اند تا کودکان و نوجوانان علاوه بر شنیدن قصه‌های قرآنی، پندها و اندرزهای نهفته در این داستان‌های ارزشمند را چراغ راه خود کنند. قصه بی‌سواد دانشمند، بهلول و پادشاه و داستان برتری مومن‌ها ازجمله داستان‌های کودکانه‌ای هستند که در این طرح برای آشنایی کودکان با مفاهیم قرآنی اجرا شده‌اند. مثل داستان آن پیرمرد بی‌سواد بادیه‌نشین که با شنیدن خبر ظهور پیامبری مهربان در سرزمین حجاز راهی مدینه شد تا با ایشان دیدار کند. پیامبر(ص) از یکی از یارانش خواستند تا سوره‌ای از قرآن کریم به پیرمرد بیاموزد. پیرمرد پس از فراگرفتن 2‌آیه پایانی سوره زلزال گفت من 2آیه یاد گرفته‌ام اما گویی تمام دانایی‌ها را به من یاد داده‌اند. همان آیه به انسان یادآوری می‌کند که هر کسی به اندازه ذره‌ای کار نیک انجام دهد، نتیجه‌اش را می‌بیند و هر کسی که به اندازه ذره‌ای کار بد انجام دهد، نتیجه آن را خواهد دید. پیامبر فرمودند این پیرمرد اکنون دانشمندی بزرگ است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید