• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220770
+
-

به‌دنبال رهایی از طلسم

بارسنال بارسلونا و آرسنال می‌خواهند سنت‌شکنی کنند

به‌دنبال رهایی از طلسم

هفته دوم از دور برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا امشب و فرداشب برگزار می‌شود. امشب بارسلونا و ناپولی با داوری دنی ماکلیه از هلند با هم بازی می‌کنند. بازی رفت 2تیم با تساوی یک-یک پایان یافت. در دیدار همزمان 2تیم آرسنال و پورتو در انگلیس بازی دارند. انگلیسی‌ها بازی رفت را به پورتو یک بر صفر باختند. داور این بازی تورپن از فرانسه است.

  آرسنال - پورتو
سرجیو کونسیسائو از جام ملت‌ها به این‌سو از مهدی طارمی در ترکیب پورتو استفاده نکرده است. دلیل، مصدومیت مهاجم ایرانی بود اما با بهبود طارمی باز هم به این بازیکن بازی نرسید. مربی پورتو در بازی‌های بدون او عالی عمل کرده و بنفیکا را 5بر صفر درهم کوبیده و تیم فوق‌العاده آرسنال را به یک تیم بدون برنامه و دست‌وپا بسته تبدیل کرده است.
    آرسنال هر 3 دیدار خانگی خود را با پورتو در تمام رقابت‌ها با نتیجه مجموع 11 بر صفر برده که آخرین برد به نتیجه 5 بر صفر در ورزشگاه اختصاصی این باشگاه در مارس2010 برمی‌گردد.
     پورتو از 23بازی در خاک انگلیس تنها یک برد به‌دست آورده؛ 3تساوی و 19شکست. تنها پیروزی پرتغالی‌ها در انگلستان آوریل2021 مقابل چلسی (یک بر صفر) به‌دست آمد.
     آرسنال در 9بار از 10باری که در مرحله‌حذفی لیگ قهرمانان اروپا بازی رفت را باخته بود، حذف شده. تنها استثنا مقابل همین پورتو در فصل 10-2009 است که 2 بر یک در زمین این تیم شکست خورد و در بازی برگشت با نتیجه 5 بر صفر جبران کرد. این آخرین باری بود که آنها از مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها صعود کردند.
     اف‌سی‌ پورتو در نیمی از دفعه‌های قبلی که بازی رفت یک مرحله حذفی را برده بود، سرانجام از دور رقابت‌ها حذف شد. هرگز پیش نیامده که این تیم در یک مرحله‌حذفی رفت و برگشت به پیروزی برسد.
     آرسنال برای نخستین بار از فصل 2009-2010 به‌دنبال صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپاست. آنها بیش از هر تیم دیگری از مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شده‌اند (پورتو9بار و رئال‌مادرید 8بار) و در هر یک از 7حضور آخر خود در این مرحله نتوانسته‌اند به مرحله بالاتر برسند. پورتو اگر امشب حذف شود در کنار آرسنال رکورددار خواهد شد.

  بارسلونا- ناپولی
از وقتی ژاوی اعلام کرده که در پایان فصل از تیم جدا می‌شود، بارسلونا هیچ مسابقه‌ای را نباخته است و آنها حتی در 3بازی آخر کلین‌شیت کرده‌اند. تراشتگن که از مصدومیت طولانی برگشته مقابل مایورکا چهارصدمین بازی‌اش را با پیراهن بارسا انجام داد، با 388گل خورده و 168کلین‌شیت. از زمانی که کریستنسن به‌عنوان هافبک دفاعی بازی می‌کند، بارسلونا گل‌های کمتری می‌خورد؛ 6گل خورده در 7بازی. این در حالی است که آنها در 7بازی پیش از آن 16گل خورده بودند. بازی رفت 2تیم یک-یک تمام شد اما به‌نظر می‌رسد عبور از ناپولی، قهرمان فصل پیش سری‌آ که با رفتن لوچانو اسپالتی به تیم ملی ایتالیا، به تیمی معمولی تبدیل شده، نباید برای بارسا سخت باشد.
     بارسلونا در 5دیدار خود با ناپولی در تمامی رقابت‌ها شکست‌ناپذیر باقی مانده است و یکی در میان این تیم را برده (2بار) یا مساوی کرده (3نوبت). قاعدتا این‌بار نوبت برد است!
     2تیم در 5رویارویی قبلی توانسته‌اند دروازه یکدیگر را باز کنند؛ 2پیروزی 4 بر 2 و 3 بر یک برای بارسا و 3تساوی یک-یک.
     هر بار که بارسلونا در دور رفت یک مرحله‌حذفی لیگ قهرمانان شکست نخورده، توانسته به دور بعدی صعود کند. از 21باری که این اتفاق افتاده، تنها یک‌بار بارسا موفق به راهیابی به دور بعدی نشده است؛ تساوی یک-یک در زمین یوونتوس در یک‌چهارم نهایی فصل 03-2002 پیش از باخت 2 بر یک در خانه و در وقت‌های اضافه.
     ناپولی در هر یک از 11حضور قبلی خود در مراحل حذفی این رقابت‌ها وقتی موفق به کسب پیروزی در بازی رفت نشده‌اند، نتوانسته‌اند به دور بعدی راه یابند. آخرین تجربه از این دست به فصل 2019-20 مربوط می‌شود که در بازی رفت در خانه به تساوی یک-یک رسیدند و 3 بر یک خارج از خانه شکست خوردند.
     بارسلونا از زمان پیروزی 3 بر یک بر ناپولی در بازی برگشت مرحله یک‌شانزدهم نهایی فصل 20-2019، نتوانسته هیچ‌یک از 4بازی اخیر خود در مراحل حذفی لیگ قهرمانان اروپا (2تساوی و 2شکست) را ببرد. اما هرگز پیش نیامده که آنها 5 بازی پیاپی را در دور حذفی بدون پیروزی پشت‌سر بگذارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید