• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220657
+
-

چند گام تا جهانی‌شدن

یادداشت
چند گام تا جهانی‌شدن

حسین اوجاقی؛ مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران

 یکم:
آدم‌ها می‌آیند و می‌روند و در این آمدن‌ها و رفتن‌ها، قصه‌هاست که می‌ماند. قصه ورزش شهروندی، قهرمان شهر و بچه‌هایی که رویای قهرمان‌شدن دارند، از همین حکایت‌های ساده اما به‌یادماندنی است؛ کاری بزرگ که با گام‌هایی کوچک شروع شد و آرام آرام همه را با خود همراه کرد و امسال، تیرماه1402، بیش از یک میلیون شهروند تهرانی را؛ شهروندانی که از آغاز این قصه سبز همپای ما شدند و بخت خود را در فراز و فرود مسابقات آزمودند و از میان آنها استعدادهایی یافت شد که رویاهای خود را به واقعیت سنجاق کردند و راهی اردوهای تیم‌های ملی شدند.
 دوم : دومین دوره مسابقات قهرمان شهر، در واقع استمرار حرکتی بود که سال گذشته یعنی1401 در تهران کلید خورد؛ پروژه‌ای در راستای توسعه ورزش شهروندی و ایجاد دستیابی به ورزش برای همه، همه‌جا و در هر زمان. این مسابقات در 2‌بخش بانوان و آقایان و برای تمام اقشار مختلف بدون هیچ محدودیتی برنامه‌ریزی و با حضور بیش از 600هزار نفر از شهروندان پایتخت‌نشین از تیرماه آغاز شد و البته تا اسفند‌ماه و شناخت قهرمانان در 8رشته مختلف ادامه یافت. این حجم از استقبال و تجربه ارزشمندش، دلیل تکرار آن در سال بعد، یعنی 1402 شد. این بار اما در 10رشته مختلف برگزار شد. بدین‌ترتیب شرکت‌کنندگان ابتدا در دور محله‌ای به مصاف هم رفتند، قهرمانان هر محله در دور منطقه‌ای با یکدیگر به رقابت پرداختند و در نهایت قهرمانان هر منطقه رودرروی هم قرار گرفتند تا برترین‌ها معرفی شوند.
 سوم: حضور استعدادیاب‌ها در جریان رقابت‌های یادشده به واسطه تفاهمنامه‌های متعددی که سازمان ورزش با فدراسیون‌های مختلف به امضا رسانده بود، روزگاری خوش برای ورزش کشور رقم زده است. این ادعا از چند منظر قابل اثبات است؛ نخست اینکه فدراسیون‌ها برای کشف استعدادهای جدید هزینه‌ای صرف نمی‌کنند و با حضور در بستری مناسب، به شناسایی چهره‌های نوظهور می‌رسند. اینطور است که آسمان ورزش کشور دیگر به تک‌ستاره‌ها دل‌ خوش نمی‌کند؛ موضوعی که وزیر ورزش و جوانان نیز به‌صراحت به آن اشاره کرد و گفت: «از دل مسابقات قهرمان شهر استعدادهای برتر شناسایی شده و در اختیار باشگاه‌ها و سپس تیم‌های ملی قرار می‌گیرند.» از سوی دیگر، استعدادهای نابی که در دل محلات آشیانه دارند و به هر دلیلی- خواه کمبود امکانات ‌یا هر بهانه و بهایی دیگر- راهی برای معرفی خود به جامعه قهرمانی نمی‌یابند، فرصتی برای عرض‌اندام پیدا می‌کنند؛ چنان‌که دیدیم ده‌ها ورزشکار از همین رهگذر به اردوهای انتخابی تیم‌های ملی دعوت شدند؛ «آفتاب آمد دلیل آفتاب».
 چهارم: تجربه موفق قهرمان شهر در واقع تجربه‌ای ارزشمند بوده و هست که توانسته است الگویی ماندگار از خود به یادگار بگذارد. از این روی، مجمع کلانشهرها برنامه‌ریزی برای حضور قهرمانان محلات 16کلانشهر کشور به میزبانی تهران را در دستور کار قرار داد. بر این اساس، مسابقات طی 2روز در 2بخش بانوان و آقایان در رشته‌های تنیس روی میز، بدمینتون، کشتی، گل‌کوچک، دارت و آمادگی جسمانی در مجموعه ورزشی شهید شفیع‌پور برگزار شد تا «نخستین دوره مسابقات کلانشهرها» نیز کلید بخورد؛ مولودی ارزشمند که از دل مسابقات مبارک قهرمان شهر برآمد.
 پنجم: دوستی می‌گفت کار خوب، عطری دارد که شمیم آن به همه می‌رسد؛ خواه دور و خواه نزدیک. حالا، عطر قهرمان شهر، چنان در فضای شهر و کشورمان پیچیده که مشام خیلی دورترها را هم خوشبو کرده است. از این‌روست که شهردار تهران در آیین اختتامیه این مسابقات در استادیوم آزادی وعده داد که نه‌تنها رقابت‌ها در سال‌های بعد هم تکرار می‌شود بلکه ظرفیت این را دارد که در خارج از مرزهای کشور نیز به‌عنوان الگویی مؤثر پذیرش شود؛ رویایی شیرین که تا تحقق آن تنها چند گام فاصله داریم و این یعنی، ما می‌توانیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید