• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220638
+
-

شادی بدون پیک!

شادی بدون پیک!

فاطمه عباسی

«پیک شادی» برخلاف اسمش هیچ‌وقت برای بچه‌ها شادی به‌همراه نداشت. در روزهایی که قرار بود فقط خوشگذرانی باشد و مهمانی و سفر، غصه انجام تکالیف روی دل بچه‌ها و البته والدین می‌ماند و 13روز تعطیلی را به کام‌شان تلخ می‌کرد. تمرین‌های ریاضی، رونویسی از درس‌های فارسی، نقاشی سفره هفت‌سین، انشا با موضوع اینکه نوروز خود را چگونه گذراندید، سؤالات علوم و جغرافیا و اجتماعی که اغلب در نهایت نیز به کمک والدین، بزرگ‌ترها و اعضای خانواده سر هم‌بندی و تحویل معلم می‌شد، تکالیفی بود که با وجود این همه تنش و اضطراب خیلی کاربردی برای بالا بردن سطح علم و دانش بچه‌ها نداشت. معلم‌ها هم به‌دلیل انبوه کتاب‌هایی که بعد از تعطیلات باید تدریس می‌کردند، دیگر وقتی برای مرور تکالیف نوروزی در کلاس نداشتند.
خوشبختانه چند سالی است که پیک نه چندان شادکننده حذف شده و بچه‌ها سیزده روز عید را می‌توانند خوش بگذرانند. البته برخی از مدارس تا سال گذشته تکالیف نوشتاری برای نوروز تعیین می‌کردند، اما امسال معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش پرونده تکالیف نوروزی را هم بست و اعلام کرد که پیک نوروزی برای دانش‌آموزان نداریم و مدارس می‌توانند به جای تکالیف نوشتاری، تکالیف مهارتی را جایگزین کنند.
مثلا دانش‌آموزان ابتدایی می‌توانند یک کتاب داستان را تهیه و خلاصه آن را در قالب یک فیلم از خودشان یا یک پادکست صوتی برای مدیران مدرسه ارسال کنند یا می‌توانند خودشان داستان بنویسند یا شعری بگویند. ضمن اینکه دانش‌آموزان می‌توانند از فعالیت‌هایی که در ارتباط با حضور در طبیعت دارند یا فعالیت‌های محیط‌ زیستی که انجام می‌دهند، مثلاً یک نهال می‌کارند یا دید و بازدید‌هایی که در ایام عید دارند، فیلم یا نوشته تهیه کنند و در اختیار معلمان مدرسه بگذارند و معلمان هم می‌توانند آن را ببینند و در کانال مدرسه در سامانه شاد قرار دهند. وزارت آموزش و پرورش به خانواده‌هایی که دانش‌آموز کنکوری دارند هم هشدار داده که فروش تکالیف نوروزی در فضای مجازی کلاهبرداری است و گول مؤسساتی را که بسته‌های آموزشی مجازی برای عید تهیه کرده‌اند نخورند و هزینه اضافه نپردازند.
چند روزی بیشتر تا عید نمانده و بچه‌ها که در طول سال استراحتی نداشتند و درس خواندن حسابی خسته‌شان کرده، می‌توانند در نبود پیک شادی، کمی استراحت کنند و از استرس درس و تکلیف مدرسه به دور باشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید