• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220560
+
-

توسعه جنوبی خط6 مترو در سال آینده شتاب می‌گیرد

حفاری 10کیلومتر تونل در جنوب پایتخت پایان یافت

حفاری تونل مترو در پروژه توسعه جنوبی خط6 متروی تهران به پایان رسیده است و مرحله ساخت بدنه این تونل 10کیلومتری در فاصله دولت‌آباد تا شهر‌ری، پیش از سال نو رسما خاتمه خواهد یافت. اکنون که بخش اصلی تونل و بتن‌ریزی‌ها انجام شده است، مراحل بعدی کار یعنی ساخت و تکمیل ایستگاه‌ها و نصب ریل و تاسیسات برقی سرعت می‌گیرد و اگر مراحل اجرایی طبق برنامه پیش برود، می‌توان امیدوار بود که در سال آینده چند ایستگاه در این بخش از خط6 به بهره‌برداری برسد.
به‌گزارش همشهری، مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه توسعه جنوبی خط6 می‌گوید: خط۶ متروی تهران با احتساب توسعه بخش جنوبی آن، درمجموع ۴۲کیلومتر طول و ۳۲ایستگاه دارد که از شمال‌غرب تهران (منطقه کن و کوهسار) آغاز می‌شود و تا جنوب‌شرق آن (دولت‌آباد و شهرری) ادامه دارد. اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از پروژه توسعه جنوبی خط۶ وقتی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم حدود ۱۰کیلومتر مسیر و ۵ایستگاه از کل طول مسیر و ایستگاه‌های این خط، مربوط به همین بخش انتهایی است که از دولت‌آباد تا شهرری امتداد می‌یابد.
محسن هرمزی در ادامه گفت: حفاری مکانیزه و ساخت تونل پروژه توسعه جنوبی خط۶ متروی تهران، در 2مقطع انجام شد؛ مقطع نخست به طول ۶۲۰۰متر از محدوده دولت‌آباد تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بخش دوم به طول تقریبی ۳۳۰۰متر از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) تا شهرری. مقطع اول دارای ۴ایستگاه بوده و برای قسمت پایانی که به خط یک مترو و همچنین خط سراسری راه‌آهن جمهوری اسلامی ختم می‌شود، یک ایستگاه تبادلی درنظر گرفته شده که نخستین مرکز تبادل سفر چندوجهی مسافر را شکل خواهد داد.
عملیات اجرایی پروژه توسعه جنوبی خط۶ عملا از سال۱۳۹۵ آغاز شد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح، احداث ایستگاه انتهایی آن است که درواقع فصل مشترک خطوط یک و 6 شبکه متروی تهران با خط سراسری راه‌آهن کشوری به‌حساب می‌آید. به این ترتیب به‌واسطه تکمیل پروژه مذکور، ایده اتصال شبکه ریلی درون‌شهری به خطوط برون‌شهری برای نخستین‌بار تحقق می‌یابد و کارکرد مفهومی خطوط متروی تهران، به تعاریف استاندارد و بین‌المللی نزدیک‌تر خواهد شد.  پیش‌بینی می‌شود با تامین به‌موقع منابع مالی لازم، توسعه جنوبی خط6 مترو در سال آینده سرعت بگیرد. چند ایستگاه از دیگر بخش‌های این خط هم به مراحل نهایی خود رسیده که تا پایان امسال افتتاح خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید