• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220559
+
-

پارک دوبل؛ مهم‌ترین عامل ترافیک

ترافیک معضل لاینحل تهران که این روزها به چالش بزرگ شهر و شهروندان تبدیل شده است. عوامل متعددی ازجمله استفاده از خودروهای شخصی، عدم‌رعایت قوانین رانندگی و... در ایجاد ترافیک اثر‌گذار هستند.
 مدیریت شهری دوره ششم تلاش کرده با بهبود وضعیت حمل‌ونقل عمومی اعم از ناوگان اتوبوسرانی و مترو، میزان استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهد اما همچنان پایتخت با ترافیک دست به گریبان هستند. بنابراین ضرورت دارد شهروندان هم وارد گود شوند و با رعایت و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، به باز شدن گره کور ترافیک کمک کنند. گرچه پلیس راهور با رانندگان متخلف برخورد می‌کند اما نهادینه شدن فرهنگ رفتارهای صحیح ترافیکی قطعا اثرگذارتر خواهد بود؛ چرا که این موضوع به مثابه پیشگیری بهتر از درمان است. آنطور که سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرده یکی از مهم‌ترین عوامل بروز ترافیک، تخلفات ساکن است که مهم‌ترین علل و دلیل ترافیک در روزهای پایانی سال، همین تخلفات ساکن مانند توقف دوبله است. پس وقتی فرهنگ ممنوعیت پارک دوبل نهادینه شود، بار ترافیک در معابر هم کم خواهد شد.

10میلیون فقره اعمال قانون
پلیس راهور وظیفه دارد براساس قانون با رانندگان متخلف برخورد و از طریق جریمه، توقف وسیله نقلیه یا انتقال وسایل نقلیه به پارکینگ اعمال قانون کند. آنطور که معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ عنوان کرده: «حدود 10میلیون و 155هزار و 750فقره اعمال قانون فقط در موضوع تخلفات ساکن (پارک ممنوع و پارک دوبل و...) طی 11‌ماه گذشته در تهران صورت گرفته است.»
او با اشاره به ماده163 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی (مربوط به تخلفات ساکن) گفت: «توقف در فاصله ۱۵متری چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شیرهای آب آتش‌نشانی، ورود و خروجی مراکز آتش‌نشانی، مراکز پلیس و بیمارستان‌ها و مراکز امداد و نجات، به‌طور کل ممنوع است. بنابراین نیروهای راهور درصورت مشاهده پارک در این مراکز حتما اعمال قانون می‌کنند.» افزایش ترافیک در روزهای پایان سال این روزها مراجعه شهروندان به مراکز خرید و بازار برای خرید نوروز، وضعیت ترافیک تهران را تشدید کرده است.
سرهنگ کشیر با تأیید این مطلب تأکید کرد: «با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و شهروندان به مراکز خرید مراجعه می‌کنند و ترافیک در این روزها زیاد است، بنابراین علاوه بر ترافیک روزهای عادی، ترافیک خرید نوروزی هم اضافه شده و وضعیت تشدید گردیده است.»
او به سد معبر خودروها هم در روزهای پایانی سال اشاره کرد و گفت: «در تهران با محدودیت جای پارک مواجه هستیم و از این‌رو در زمان خرید راننده پشت فرمان می‌نشینند و اعضای خانواده برای خرید به مراکز می‌روند. به بهانه اینکه اعضای خانواده زود برمی‌گردند ساعت‌ها در حالت پارک دوبل یا توقف در مکان‌های نامناسب سد‌معبر ایجاد می‌کنند و سبب می‌شوند تا سایر شهروندان ساعت‌ها در ترافیک مصنوعی بمانند.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید