• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220504
+
-

آخرین ملاقات

افسانه رویارویی کلوپ و گواردیولا امشب به پایان می‌رسد

آخرین ملاقات

تا قرن قبلی وقتی لیورپول مقابل سیتی قرار می‌گرفت، همه توقع یک بازی معمولی و آسان داشتند، نمونه‌اش دیدار سال 1995 که قرمزها 6 بر صفر برنده شدند اما حالا با پول اماراتی‌ها و مربیگری گواردیولا اوضاع فرق کرده است و فوتبالی‌ها انتظار تماشای این بازی را می‌کشند. بازی امشب 2تیم آخرین رویارویی کلوپ و پپ در لیگ برتر خواهد بود. این آخرین باری است که گواردیولا شب قبل از بازی با لیورپول نمی‌تواند خوب بخوابد. کلوپ آخر فصل از لیورپول جدا می‌شود و مربی اسپانیایی گفته: «از فصل آینده شب قبل از بازی با آنها خوب می‌خوابم.» پپ در کنفرانس مطبوعاتی قبل بازی به نکته دیگری هم اشاره کرد، اینکه هرگز با یورگن‌کلوپ ناهار یا شام نخورده است زیرا آنها باید تصمیم می‌گرفتند که چه‌کسی پول شام را حساب کند.
پلیس لیورپول اعلام کرده است که روز یکشنبه در بازی بین لیورپول و منچسترسیتی، برای محافظت از تیم منچسترسیتی هنگام ورود به ورزشگاه چندین گروه حفاظتی آماده کرده است و برای مهاجمان مجازات زندان درنظر گرفته شده. این یعنی چنین مسابقه‌ای فراتر از حساس است.
موفقیتی که یورگن کلوپ و پپ گواردیولا برای لیورپول و منچسترسیتی به ارمغان آورده‌اند، سطح فوتبال انگلیس را بالا برده. قبل از اینکه آنها به انگلیس بروند، هیچ فصلی در لیگ برتر وجود نداشت که دو تیم 90امتیاز گرفته باشند ولی به لطف این دو مربی بزرگ، هر دو تیم برای 2فصل چنین رکوردی را به ثبت رسانده‌اند و هر بار یکی از این دو تیم با بیش از 90امتیاز نایب‌قهرمان شدند (لیورپول؛ 99امتیاز فصل 20-2019و97امتیاز فصل 19-2018، سیتی؛100امتیاز فصل 18-2017و 98امتیاز فصل 19-2018).
آنها قبلاً در آلمان با یکدیگر رقابت داشتند. بایرن‌مونیخ گواردیولا از 4دیدار خود در بوندس‌لیگا با بوروسیادورتموند به رهبری کلوپ 3بازی را برد و یکی را باخت. با این حال کلوپ در جام‌حذفی بهتر عمل کرد. کلوپ در اکتبر 2015 به لیورپول آمد و در شروع فصل بعد، گواردیولا در سیتی حضور داشت. در انگلیس هم تیم کلوپ در رقابت‌های حذفی عملکرد بهتری داشته است. لیورپول در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا 18-2017 در مجموع 5 بر یک سیتی را شکست داد و در نیمه‌نهایی جام‌حذفی فصل 22-2021 با نتیجه 3 بر 2پیروز شد، اگرچه مردان گواردیولا در لیگ قهرمانان اروپا فصل گذشته، لیورپول را با همین نتیجه بردند. هر دو مربی در کامیونیتی شیلد (سوپرجام انگلیس) یک برد مقابل یکدیگر دارند.
    در مجموع در 15دیدار قبلی 2تیم در لیگ برتر، منچسترسیتی 30گل به ثمر رسانده است و لیورپول 19گل.
    این سی‌ودومین رویارویی این دو مربی بزرگ است. در 29تقابل قبلی 12بازی را کلوپ برده که بهترین رکورد یک سرمربی مقابل پپ است و 11بازی را گواردیولا و 6بازی مساوی شده. پیروزی گواردیولا می‌تواند همه‌‌چیز را برابر کند و برد کلوپ به‌معنای برابری تعداد برد 2 مربی در لیگ برتر خواهد بود.
    تیم‌های کلوپ در این تقابل‌ها 50گل به تیم‌های گواردیولا زده و 54گل دریافت کرده‌اند. یک برد 4بر صفر برای لیورپول می‌تواند این آمار را هم برابر کند.

امروز شانزدهمین دیدار دومربی در لیگ برتر خواهد بود؛ کلوپ 4برد دارد و گواردیولا 5 و 6 بازی هم مساوی شده. همه بردهای لیورپول با کلوپ در لیگ در آنفیلد به‌دست آمده است.

وقتی لیگ فینال دارد
شاید تیم شخص ثالث برنده این دیدار باشد

فینال لیگ برتر انگلستان امشب بین لیورپول و منچسترسیتی که صدرنشینان فعلی جدول هستند، برگزار می‌شود. ممکن است برنده این فینال یک تیم ثالث به نام آرسنال باشد. سیتی فصل پیش و از نیم‌فصل دوم، رقابت را با آرسنال صدرنشین شدیدتر کرد و با بردهایی‌ که به‌دست آورد، از این تیم فاصله گرفت و آخر فصل هم قهرمان شد. این فصل برای نخستین بار در تاریخ فوتبال انگلیس پس از سپری شدن ۲۷هفته، 3تیم بیش از۶۱ امتیاز کسب کرده‌اند و برای قهرمانی در لیگ رقابت می‌کنند؛ لیورپول (63)، سیتی (62) و آرسنال (61بدون احتساب بازی دیشب مقابل برنتفورد). لغزش قرمزها در بازی امشب می‌تواند باز هم سیتی را به جام برساند. لیورپول پنجشنبه در لیگ اروپا بازی کرد و موفق شد 5بر یک تیم اسپارتاپراگ را شکست دهد. آنها یک روز کمتر از آبی‌های کمرنگ شهر منچستر استراحت کرده‌اند. این بازی احتمالا آخرین رویارویی کلوپ و گواردیولا در لیگ برتر خواهد بود چون مربی آلمانی در پایان فصل از لیورپول می‌رود.
    لیورپول در بازی پنجشنبه‌شب به رکورد 1000گل زیرنظر یورگن کلوپ در تمام مسابقات رسید. قرمزها در 476مسابقه به این تعداد گل دست یافتند؛ بیش از 2گل در هر بازی.
    آنفیلد می‌تواند یک امتیاز بزرگ برای لیورپول باشد. فقط در 2بازی از 30بازی اخیر لیگ برتر بین این دو مدعی قهرمانی، تیم میهمان برنده بوده است (16برد خانگی و 12تساوی).
    لیورپول معمولا عقب می‌افتد و بازگشت می‌زند. گل‌های قرمزها دیر به ثمر می‌رسد و این یعنی آنها تا آخرین لحظه دنبال پیروزی هستند. گل نونیس در دقیقه98و 37ثانیه در بازی با ناتینگهام فارست، دیرترین گل پیروزی لیورپول در یک بازی لیگ برتر بود. قرمزها در این فصل 10گل پیروزی‌بخش را دقیقه90 به بعد به ثمر رسانده‌اند که برابر است با بهترین رکوردشان در فصل 09- 2008.
    داروین نونیس تا این هفته از این فصل (17گل) بیشتر از کل فصل 23- 2022گل زده (15).
    تعویض‌های کلوپ هم خوب جواب می‌دهد. بازیکنان تعویضی در این فصل روی 22گل در لیگ برای لیورپول تأثیر داشته‌اند؛ 11گل و 11پاس گل.
    مو صلاح مصری مستقیما روی 17گل در 19بازی برای لیورپول مقابل منچسترسیتی در تمامی رقابت‌ها (11گل و 6پاس گل) نقش داشته که 11گل او بیشترین تعداد گلی است که یک بازیکن به تیم‌های تحت هدایت گواردیولا زده است.
    تیم‌های کلوپ و گواردیولا عادت دارند کامبک بزنند. این فصل قرمزها 22بار در بازی‌هایی که عقب بودند، مقابل حریف به پیروزی رسیده‌اند. آمار آنها یک‌ بازی بیشتر از آمار کام‌بک منچسترسیتی است.
    فیل فودن در این فصل به‌طور مستقیم در 18گل لیگ برتر (11گل و 7پاس گل) نقش داشته و بیشترین گل را در یک فصل زده است.
    در رویارویی‌های بین دو تیم تاکنون 108برد به لیورپول رسیده و 60برد به سیتی.57بازی هم مساوی تمام ‌شده است.

کلوپ بازیکنان تعویضی زیادی ندارد و مجبور است به جوانانش اعتماد کند. در حال‌حاضر آلیسون، آرنولد، ژوتا، ماتیپ، تیاگو آلکانتارا، کرتیس جونز، گراونبرچ و بایچتیچ در مصدومیت طولانی‌مدت به‌سر می‌برند اما صلاح ممکن است بتواند برای نخستین بار بعد از جام ملت‌های آفریقا به میدان برود. در اردوی سیتی تنها گریلیش مصدوم و غایب است.

در 9بازی اخیر خارج از خانه خود در تمامی رقابت‌ها پیروز شده و 25گل در این بازی‌ها به ثمر رسانده است. فقط 6مورد قبلی وجود داشته است که یک تیم برتر در 10بازی خارج از خانه پیاپی یا بیشتر پیروز شده باشد که 2مورد از آنها توسط تیم سیتی پپ گواردیولا ثبت شده (11برد پیاپی از مه تا نوامبر 2017و 20برد بین دسامبر 2020تا مه 2021).

از زمان شکست 4 بر یک مقابل منچسترسیتی در فصل گذشته، لیورپول امتیازات بیشتری (88) داشته، گل‌های بیشتری (91) به ثمر رسانده و کمتر از هر تیم دیگری در لیگ برتر شکست خورده است (2بازی) و بیشترین کلین شیت (13) را ثبت کرده.

لیورپول تنها در یک بازی از 20بازی آخر خانگی خود در لیگ از من‌سیتی شکست خورده (13برد و 6تساوی)؛ باخت 4بر یک در فوریه 2021در ورزشگاه خالی آنفیلد در دوران کرونا. با این حال قرمزها در خانه و خارج از خانه تنها یک برد در 8بازی اخیر خود در لیگ برتر مقابل باشگاه منچستر کسب کرده‌اند (3شکست و 4تساوی).




 

این خبر را به اشتراک بگذارید