• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 17 اسفند 1402
کد مطلب : 220297
+
-

دفاع صنعتی از گونه‌های در خطر انقراض

فعالیت صنایع برای حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش در دولت سیزدهم تسهیل شد

گزارش
دفاع صنعتی از گونه‌های در خطر انقراض

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی در حفاظت از محیط‌زیست شکل‌های مختلف دارد. برخی در ساخت آبشخور کمک می‌کنند و برخی در هزینه حفاظت از گونه در زیستگاه مشارکت می‌ کنند. حالا 4 شرکت صنعتی در تفاهمنامه‌ای برای حفاظت از خرس‌سیاه، گوزن زرد، گور ایرانی و قرقاول پا پیش گذاشته‌اند.
حسن اکبری، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست: یک لایحه و 3 آیین‌نامه در دولت و مجلس مطرح شد که اکنون یک آیین‌نامه تصویب و یک آیین‌نامه دیگر  در شرف تصویب است. سازمان حفاظت محیط‌زیست به تنهایی نمی‌تواند از عرصه‌های تحت مدیریتش حفاظت کند و نیاز به مشارکت مردم در حفاظت است. هرچه خانواده محیط‌زیست برای حفاظت از حیات وحش و طبیعت بزرگ‌تر شود، بسیار ارزشمند است. هم‌اکنون برخی از مناطق با کمک صنعتگران و حتی شکارچیان حفاظت می‌شود.
غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست: همکاری بخش خصوصی برای حفاظت محیط‌زیست سال‌هاست در قالب تفاهمنامه‌های مختلف در حال اجراست. یکی از مهم‌ترین روش‌ها، استفاده از ظرفیت قرق‌های اختصاصی است که با سرمایه‌گذاری 14میلیارد تومانی تا‌کنون توانسته برای صدها نفر شغل ایجاد کند. تفاهمنامه‌های پرورش گوزن زرد ایرانی با شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان، مرکز بازوحشی‌سازی گونه‌های حیات وحش با گل‌گهر سیرجان، پرورش آهو و پرورش قرقاول با شرکت گلوک پاریز کرمان نیز به تازگی امضا شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید