• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220240
+
-

نهال‌هایی که رهبری کاشتند

مقام معظم رهبری به مناسبت روز درخت‌کاری 3نهال سرو، انجیلی و زیتون غرس کردند

گزارش
نهال‌هایی که رهبری کاشتند

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز ۳ اصله نهال همزمان با روز درخت‌کاری غرس کردند.
ایشان در سخنانی به مناسبت روز درخت‌کاری، کاشت درخت را سرمایه‌گذاری با صرفه و پرسود خواندند و افزودند: درخت دارای ثمرات زیادی همچون افزایش اکسیژن هوا و مقابله با آلاینده‌ها‌ست؛ بنابراین سرمایه‌گذاری پرسود است. به‌خصوص در شرایط زندگی ماشینی امروز که متأسفانه آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده‌اند. ایشان اهتمام اسلام را بر ارتباط انسان با طبیعت و مراقبت از طبیعت یادآور شدند و با اشاره به غرس 3 اصله درخت برای نشان دادن اهتمام بیشتر به درخت‌کاری، با اشاره به کاشت یک درخت زیتون ابراز داشتند: برای اعلام همبستگی و همدلی با مردم مظلوم و بسیار مقاوم فلسطین، یکی از درخت‌ها که امروز کاشته شد، زیتون بود و این اقدام برای ابراز سلام به آنها بود تا بگوییم همواره و در کاشت درخت نیز به یاد مردم فلسطین هستیم.اما نهال‌هایی که رهبری غرس کردند چه ویژگی‌هایی دارند؟

زیتون، گیاه بومی میان‌رودان
زیتون 20گونه متفاوت و برگ‌های همیشه سبز دارد. این گیاه، بومی میان‌رودان است ولی از سوریه تا استرالیا پراکنش دارد. این گیاه که از هزاران سال پیش توسط انسان اهلی شد، در اقتصاد جوامع تأثیر‌گذار بوده است. روایت‌های متفاوت نشان می‌دهد که این گیاه از دوهزار سال پیش در رودبار ایران کاشته شده است. معروف‌ترین گونه شناخته شده این گیاه، زیتون اروپایی نام دارد که از دوران باستان، روغن و نیز میوه آن کاربرد خوراکی داشته‌است. این گیاه رشد آهسته‌ای دارد، در برابر خشکسالی بسیار مقاوم است و بلندی آن به ندرت به 15متر ارتفاع می‌رسد.

انجیلی؛بازمانده از دوره سوم زمین‌شناسی
درخت انجیلی که به آن درخت آهن نیز گفته می‌شود. گونه‌های بومی آن در جنگل‌های جلگه‌ای آستارا تا گرگان پراکنده است. برگ‌های آن در پاییز  به رنگ‌های متنوع زرد، حنایی، سرخ، ارغوانی، جگری و نظایر آن درمی‌آید و زینت‌بخش جنگل‌های شمال در فصل خزان است. انجیلی، بوم‌زاد جنگل‌های شمال ایران است و در ارتفاعات نیمه شمالی کوه‌های البرز پراکنش دارد و بازمانده دوران سوم زمین‌شناسی است. ارتفاع درخت انجیلی به ۲۵ متر می‌رسد. انجیلی در آفتاب یا سایه محدود و با خاکی که زهکشی مناسب دارد رشد می‌کند. این گیاه در برابر کم‌آبی بسیار مقاوم است.

سرو لاوسون؛ کاج طلایی محبوب
سرو لاوسون درختچه همیشه‌سبزی است که بومی آمریکای شمالی است. شته و پروانه شاخه‌خوار آفتش هستند. یکی از 27 سرده‌های سرویان است. هر چه بزرگ‌تر شود به خشکی خاک مقاوم‌تر می‌شود. به همین دلیل در نواحی شمال کشور شادابی و رشد بهتری دارد. در برابر سرما و خشکسالی مقاوم است. در طول ۲۰سال و در شرایط مطلوب به بلندی ۶ متر  و قطر5/2 متر می‌رسد.  نیاز به آفتاب زیاد دارد. گیاهی تزئینی است و از محبوب‌ترین نهال‌های مخروطی است. در طول سال شاخ و برگ سبز و طلایی دارد. با اوضاع اغلب مناطق کشور سازگار است و هرس‌پذیری بالایی دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید