• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 15 اسفند 1402
کد مطلب : 220062
+
-

واگن‌های جدید روی ریل خط یک

معاون شهردار تهران ضمن توضیح درباره حوادث خط یک مترو، از فعال شدن واگن‌های چینی در این خط به محض ورود به پایتخت خبر داد

اصل ماجرا
واگن‌های جدید روی ریل خط یک

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

یکشنبه‌شب  آتش‌سوزی در ایستگاه شوش در خط یک متروی تهران، برای ساعاتی دلهره به جان مسافران و مردم انداخت. این خط یکشنبه‌شب در شرایط ناپایدار عجیبی قرار داشت و ابتدای ماجرا با فیلمی در فضای مجازی شروع شد که نشان می‌داد مسافران در خط یک مترو سرگردان شده‌اند. براساس آنچه رئیس مرکز ارتباطات شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد، نقص در سیستمRS  ایستگاه شوش منجر به قطع برق این خط حدفاصل ایستگاه‌های 15خرداد و شهید بخارایی شد.
دقایقی بعد از آن خبر آتش‌سوزی در ایستگاه شوش نگرانی شهروندان را چندبرابر کرد و این‌طور تصور می‌شد که این آتش‌سوزی در واگن‌های مترو است برهمین اساس بسیاری از مسافران حتی در خطوط دیگر، مترو را ترک کردند و به‌ وسایل نقلیه دیگر برای رسیدن مقصدشان مراجعه کردند. این درحالی بود که خوشبختانه آتش‌سوزی هیچ ارتباطی با واگن‌های مترو نداشت و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز در این‌باره به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: محل آتش‌سوزی اتاق برق ایستگاه است که در قسمت پشت ریل قرار دارد و هیچ ارتباطی با واگن‌های مترو ندارد. جلال ملکی تأکید کرد که آتش‌نشانان سریعا با کمک نیروهای مترو کار اطفای حریق را آغاز کردند و هیچ فردی در این حادثه آسیب ندید.

ترک فعل دوره‌های گذشته
حال جدا از حوادث یکشنبه‌شب،  خط یک مترو به‌دلیل آنکه نخستین خط متروی پایتخت است و در سال‌های گذشته نیز برای  نگهداشت و رفع فرسودگی آن اقدامات اساسی انجام نشده است، اخیرا با نواقصی روبه‌رو شده برهمین اساس بسیاری از مسافران در این خط معطل می‌شوند. این حادثه حالا ترس زیادی را در دل شهروندانی که شمال‌به‌جنوب و یا جنوب‌به‌شمال پایتخت را با ناوگان ریلی طی می‌کنند ایجاد کرده است، چون احساس می‌کنند این خط مترو دیگر ایمن نیست.

بودجه1403 برای نگهداشت خطوط مترو
از حیث اهمیت این موضوع نزدیک به نیمی از بودجه شهرداری برای سال1403 به حوزه حمل‌ونقل اختصاص پیدا کرده و اعتبار مناسبی برای نگهداشت خطوط مترو به‌خصوص خط یک در نظر گرفته شده است. مدیرکل بودجه شهرداری تهران می‌گوید: ردیفی در بودجه برای بهسازی و تجهیز خطوط یک و ۵ مترو داریم که برای سال۱۴۰۳، ۲۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین ردیف دیگری به نام تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات ثابت و مراکز فرمان مترو پیش‌بینی شده است که شامل خطوط یک تا ۷ مترو می‌شود و برای سال۱۴۰۳، ۴۰۰میلیارد تومان است. امیر شهرابی در ادامه می‌افزاید: در ردیف دیگری  در بودجه سال۱۴۰۳،  برای تعمیرات اساسی و بهسازی تجهیزات متحرک مترو ۱۶۰۰میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌ایم که مربوط ناوگان و شامل واگن‌هاست این ردیف بودجه برای تمامی خطوط مترو است.

واگن‌های جدید روی ریل خط یک
شهرداری تهران در این دوره توانسته قرارداد خرید واگن از چین را به نتیجه برساند و از سال آینده، نخستین واگن‌های چینی قرار است وارد شهر شوند. اگر این واگن‌های جدید در خط یک فعال شوند بخشی از فرسودگی آن که مربوط به قطار و واگن است را می‌توانند مرتفع سازند. در همین رابطه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: واگن‌های چینی به محض اینکه وارد تهران شوند، در خط یک فعال خواهند شد. محسن هرمزی افزود: خط یک نخستین خط متروی تهران است و فرسودگی زیادی دارد، طی سال‌های گذشته برای تامین و نگهداری این خط چه در حوزه قطارها و چه در حوزه تجهیزات اقدامی انجام نشده بود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه گاهی هزینه تامین و نگهداری و به‌روز کردن یک خط بیشتر از ساخت خط جدید است، گفت: سعی می‌کنیم با وجود کمبود منابع، به‌صورتی شرایط را مدیریت کنیم تا نواقص این خط هرچه سریع‌تر مرتفع شوند و نمی‌گذاریم شرایط حادتر از وضعیت فعلی شود.

واکنش عضو شورای شهر به حادثه خط یک مترو
روز گذشته سخنگوی شورای شهر به حوادث خط یک مترو واکنش نشان داد و گفت: شورا هم مطالباتی درخصوص پله‌های برقی و وضعیت واگن ها دارد اما مهم این است که در مواقع اضطراری مانند حادثه رخ داده به موقع در رسانه‌ها توضیح داده شود و مسئولان عذرخواهی کنند. علیرضا نادعلی در ادامه افزود که مدیران شهری باید تلاش کنند که چنین اتفاقی نیفتد اما در کنار آن باید گزاره‌های واقعی را در نظر بگیرم. ما ناوگان حمل و نقل را فرسوده تحویل گرفتیم و انبار مترو خالی بود و  برای آنکه جامعه ملتهب نشود چیزی نمی‌گفتیم. این عضو شورای شهر ادامه داد: درحال حاضر ما مسئولیم و باید پاسخگو باشیم و در همین راستا تلاش کردیم بعد از فراهم شدن منابع خیلی سریع به دنبال خرید جدید برویم در حالی که اورهال و تعمیر اساسی واگن‌ها را هم پیگیری کردیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید