• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 220004
+
-

درخواست از آفرودسواران برای کمک

کوتاه‌تر از‌گزارش
درخواست از آفرودسواران برای کمک

با گذشت یک هفته از وقوع سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر با 2بالگرد و 1500نیروی عملیاتی ادامه دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان به همشهری می‌گوید که آب‌گرفتگی خانه‌های روستایی، قطع برق و کمبود آب آشامیدنی و رسیدگی به وضعیت بیماران از مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی افراد آسیب‌دیده از سیل است. حالا با همکاری نیروهای امدادی 5استان و 2بالگرد، خدمات‌رسانی بهتر شده است.
سیدمحمدمهدی سجادی درباره امدادرسانی 2بالگرد امداد و نجات توضیح می‌دهد: «یکشنبه (13اسفند) بالگردهای هلال‌احمر با 15سورت پرواز به افرادی که در روستاهای محاصره شده در آب گرفتاربودند، امدادرسانی کردند. بیشترین امدادرسانی هم توزیع اقلام خوراکی، پتو، موکت و بسته‌های بهداشتی بود.»
سجادی درباره تامین آب آشامیدنی برای آسیب‌دیدگان از سیل نیز می‌گوید: «بسته‌های آب معدنی نیز توزیع می‌شود؛ زیرا خانوارها معمولا آب آشامیدنی را از هوتک‌ها جمع‌آوری می‌کردند و حالا آب هوتک‌ها کدر و در برخی موارد گل‌آلود شده‌است. با درست شدن شبکه برق روستایی، پمپ‌های آب نیز به مدار وارد و مشکل آب رفع می‌شود.»
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان ادامه می‌دهد: «150تیم امدادی از خراسان جنوبی، کرمان، بوشهر، یزد و خراسان شمالی برای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده از سیل آمده‌اند.»

گروه‌های جهادی دست خالی‌اند
حضور گروه‌های مردمی و جهادی از استان‌های دیگر در جنوب سیستان هرچند مایه دلگرمی است، اما حائز نکته‌ مهمی است که سجادی اینطور به آن اشاره می‌کند: «نیروهای جهادی دست خالی می‌آیند و به‌دنبال کار یدی هستند. در این شرایط نیازی به‌کار یدی نیست و لازم است نیروهای جهادی با هماهنگی و داشتن تجهیزات مناسب راهی منطقه شوند.» سجادی در پاسخ به این پرسش که خبر کمبود بنزین برای خودروهای امدادی به گوش می‌رسد نیز می‌گوید: «بنزین برای خودروهای امدادی استان و همچنین همه نیروهای هلال‌احمر که از استان‌های دیگر آمده‌اند، تامین شده‌است.»  روزهای نخست سیل که سطح آب بالاتر بود، قایق‌های صیادی محلی نجات‌بخش شدند و برای توزیع اقلام امدادی و جابه‌جایی افراد آسیب‌دیده از سیل به میدان آمدند. حالا با فروکش کردن سطح آب، سجادی از آفرودسواران می‌خواهد با خودروی خود برای کمک‌رسانی داوطلب شوند. او ادامه می‌دهد: «از آنجا که 16شهرستان در جنوب استان درگیر سیل و همگی صعب‌العبور هستند، حتی با فروکش کردن سطح آب با خودروهای معمولی تردد امکان‌پذیر نیست.»

فعالیت سفیران روانی و اجتماعی
با ساماندهی امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده از سیل در جنوب سیستان و بلوچستان، گروه‌ سحر (سفیران حمایت روانی و اجتماعی) هلال‌احمر استان نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌ است. سجادی در این‌باره می‌گوید: «بچه‌هایی که در چادرهای اسکان اضطراری هستند، با حضور تیم سحر، بازی گروهی و کتابخوانی‌ می‌کنند؛ فعالیت‌هایی که باعث می‌شود حال و هوای بهتری داشته باشند. اسباب بازی در اختیار بچه‌ها قرار می‌گیرد و ساعات شادی را می‌گذرانند.»

بودجه‌ بعد از دستورهای ویژه
ضمن بازدید مسئولان کشوری از جنوب سیستان و صدور دستورهای ویژه در روز شنبه (12اسفند)، در امدادرسانی هم تسریع شده است. سجادی این را تأیید می‌کند و می‌گوید: «بعد از بازدید وزیر و مدیر بحران کشور، خودروهای سنگین ازجمله کامیونت برای رسیدگی به وضعیت روستاهای محاصره‌شده در آب اختصاص داده شد.
همچنین بودجه‌ای برای تامین برق و آب آشامیدنی درنظر گرفته شده‌است.»  1500نیروی عملیاتی در قالب 289تیم و با استفاده از 229دستگاه خودروی امدادی در حال خدمات‌رسانی به مناطق حادثه‌دیده نیکشهر، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز، مهرستان و چابهار هستند.
در این یک هفته، 10هزار بسته غذایی، 650دستگاه چادر امدادی، 1229تخته موکت، 2544تخته پتو، 4293کیلوگرم نایلون و تعدادی کنسرو و بسته‌های بهداشتی توزیع شده است. برای ۲هزار و ۱۷۷نفر نیز امکان اسکان اضطراری فراهم شده‌است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید