• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 14 اسفند 1402
کد مطلب : 219948
+
-

حذف محرم یا جواد؟

برخلاف پرسپولیس که بازی ساده‌ای در جام‌حذفی دارد، استقلالی‌ها به تیم سختی خورده‌اند؛ بازی نکونام با نویدکیا در سطح نیمه‌نهایی است نه یک‌شانزدهم

حذف محرم یا جواد؟

تیم‌های استقلال، پرسپولیس و سپاهان امروز و امشب در رقابت‌های جام‌حذفی باشگاه‌های کشور به مصاف رقبای خود می‌روند. این بازی‌ها مربوط به مرحله یک‌شانزدهم نهایی است که سایر مسابقات این مرحله در روزهای 18 تا 20بهمن‌ماه برگزار شده بود. اما این 3تیم به‌خاطر آنکه بازیکنانی در تیم ملی داشتند و تیم ملی هم درگیر جام‌ملت‌های آسیا بود، بازی‌های خود را برگزار نکردند. سپاهان که ملی‌پوشان زیادی داشت، از همان ابتدا مسابقه‌اش با شمس‌آذر لغو شد و در برنامه قرار نگرفت. بازی پرسپولیس ابتدا در برنامه بود و تاریخ آن 20بهمن‌ماه اعلام شد اما در ادامه به‌خاطر حضور 3بازیکن سرخپوش در تیم ملی و به درخواست باشگاه، این مسابقه لغو شد. حکایت استقلال اما از همه جالب‌تر بود. آبی‌ها فقط 2بازیکن در تیم ملی داشتند و تعداد ملی‌پوشان آنها به حدنصاب لازم (3نفر) نمی‌رسید، ولی آنها هم مانند پرسپولیس درخواست تعویق بازی را داشتند. در آخرین روزها جلال‌الدین ماشاریپوف به استقلال پیوست و با حضور این ملی‌پوش ازبکستانی، آبی‌ها شرایط لازم را برای تعویق مسابقه‌شان به‌دست آوردند. باشگاه استقلال در روز 15بهمن‌ماه به شکل کتبی درخواست خود را ارائه داد و بازی روز 20بهمن‌ماه این تیم با مس رفسنجان بالاخره لغو شد و به تعویق افتاد. جالب اینکه جواد نکونام درست در همان روز یعنی بیستم بهمن‌ماه تیم استقلال را در یک بازی تدارکاتی به مصاف مس رفسنجان فرستاد و آبی‌ها با تک‌گل گوستاوو بلانکو حریف را شکست دادند. در آن روزها مس رفسنجان اصلا شرایط خوبی نداشت و با ساکت الهامی نتایج بسیار ضعیفی گرفته بود. شاید اگر استقلال می‌پذیرفت که در همان روزها با مس بازی کند، جدال آسان‌تری با این تیم داشت و می‌توانست راحت‌تر از سد نارنجی‌پوشان عبور کند. مس در همان روزها با محرم نویدکیا قرارداد بست و سرمربی سابق سپاهان توانست شوک مثبتی به این تیم بدهد. مس با نویدکیا 3بازی در لیگ انجام داده که بدون گل خورده و بدون شکست این مسابقات را به پایان برده است. این تیم حالا تا حدودی احیا شده؛ حامد لک که گل‌های پرشماری می‌خورد حالا دائما کلین‌شیت می‌کند، جلال‌الدین علی‌محمدی در خط میانی می‌درخشد و گل می‌زند و حتی سجاد شهباززاده که مدت‌ها رنگ گل را ندیده بود، پایش به گلزنی باز شده است. ستاره اصلی این تیم اما فرشید باقری است که بهترین بازی‌های عمرش را ارائه می‌دهد و به فرمانده رفسنجانی‌ها در خط میانی بدل شده است. البته استقلال هم در بهترین روزهایش به سر می‌برد و بعد از بردن سپاهان در لیگ، اعتمادبه‌نفس لازم برای بردن هر تیمی را دارد. تیم نکونام به‌سختی گل می‌خورد و حذف‌کردن این تیم از جام حذفی، اصلا کار آسانی برای مس و هیچ تیم دیگری نیست. نکته نگران‌کننده برای آبی‌ها فقط برگزاری این بازی در زمین حریف است چون آنها در خانه خودشان خیلی بهتر از بازی‌های خارج از خانه نتیجه می‌گیرند. مصاف استقلال و مس از ساعت17 در رفسنجان آغاز می‌شود.

  پرسپولیس و سپاهان؛ راحت‌تر از استقلال
بر‌خلاف استقلال که کار سختی در رفسنجان دارد، سپاهان و پرسپولیس تقریبا اوضاع بهتری دارند. سپاهان در خانه خودش میزبان است و باید با شمس‌آذر قزوین بازی کند. یکی از 4شکست متوالی که اخیرا در لیگ برتر نصیب سپاهان شده، مقابل همین تیم شمس‌آذر بوده و امروز شاگردان مورایس برای انتقام مقابل قزوینی‌ها قرار می‌گیرند. سپاهان بالاخره باید روند شکست‌های متوالی‌اش را در یک جایی متوقف کند و چه جایی بهتر و واجب‌تر از جام‌حذفی که شکست در آن به‌منزله از‌دست‌رفتن یک جام باارزش خواهد بود. بازی سپاهان از ساعت17:30 آغاز می‌شود و ساعتی بعد از آن یعنی از ساعت20شب هم پرسپولیس در زمین خودش از نفت‌وگاز گچساران پذیرایی می‌کند. پرسپولیس نسبت به 2رقیبش بهترین قرعه را در این مرحله داشته و با تیم ششم لیگ دسته‌اول بازی خواهد کرد. البته سال گذشته هم پرسپولیس در این مرحله با ون‌پارس اصفهان بازی کرد که دقیقا رتبه‌ای شبیه رتبه امروز نفت‌وگاز داشت اما کار سرخپوشان در آن مسابقه کاملا گره خورد و این گره نهایتا در ضربات پنالتی باز شد. امشب هم نفت‌وگاز گچساران با مربیگری پیروز قربانی به‌دنبال متوقف‌کردن پرسپولیسی است که با هدایت اوسمار ویرا نتایج خوبی گرفته و امیدواری زیادی ایجاد کرده است.

صدر تضمین نیست!
استقلال حضور مجیدی به‌جای نکونام را رد کرده اما سابقه نشان می‌دهد بالانشینی هم برای مربیان حاشیه امن نیست

بهروز رسایلی|  همانطور که انتظار می‌رفت، بلافاصله بعد از برکناری فرهاد مجیدی از الاتحادکلبا، شایعه احتمال حضور او در استقلال مطرح شد. دلایل طرح چنین فرضیه‌ای هم به‌قدری بدیهی است که اصلا نیازی به بازگویی ندارد. یک طرف شاهد اختلافات عمیق بین جواد نکونام و مدیران باشگاه هستیم و در سمت دیگر می‌دانیم که فرهاد مجیدی تا چه اندازه بین هواداران محبوب است و در آخرین حضورش روی نیمکت آبی‌ها هم با این تیم قهرمان لیگ برتر شده است. دقت کنید که ما از قطعی یا حتی منطقی بودن این جابه‌جایی حرف نمی‌زنیم، بلکه فقط توضیح می‌دهیم که چرا طرح چنین احتمالی اجتناب‌ناپذیر است. در هر صورت بلافاصله بعد از شیوع این شایعه، باشگاه استقلال بیانیه داد و گفت: «با نکونام قرارداد 3ساله داریم. حاشیه نسازید.» در عین حال خیلی‌ها هم می‌پرسند وقتی استقلال با جواد در صدر جدول قرار دارد، چرا باید احتمال تغییر او وجود داشته باشد. در مورد این بخش دوم اما اجازه بدهید با استناد به برخی تجارب عرض کنیم حتی بالانشینی در جدول هم گاهی نمی‌تواند برای سرمربیان حاشیه امن بسازد و مانع از کوچ آنها شود. بیایید چند نمونه را با هم مرور کنیم.

   خود فرهاد به جای استراماچونی
برای اهل انکار، شاید بهترین مثال مربوط به جانشینی خود فرهاد مجیدی با یکی از مربیان بالانشین استقلال باشد؛ آندره‌آ استراماچونی! حتما می‌دانید که مرد ایتالیایی در میانه‌های لیگ نوزدهم در شرایطی ساکش را بست و به‌طور ناگهانی از استقلال رفت که با تیمش نتایج خوبی به‌دست می‌‎آورد و حتی توانسته بود استقلال را به‌طور موقت به صدر جدول هم برساند. مشکل استرا با باشگاه، تأخیر در دریافت مطالباتش بود. او فسخ کرد و رفت، باشگاه هم صندلی‌اش را به مجیدی تعارف زد، هواداران مخالفت کردند و فرهاد گفت تا وقتی فضا عوض نشود این پیشنهاد را قبول نمی‌کند اما در فاصله کوتاهی سرانجام تسلیم این وسوسه شد و روی نیمکت استقلال نشست.

   خود فرهاد به جای فکری
این یکی صدرنشین نبود اما فاصله زیادی هم با آن بالا نداشت. محمود فکری در حالی در پایان هفته شانزدهم لیگ بیستم از سرمربیگری استقلال استعفا کرد که این تیم فقط 6امتیاز با پرسپولیس صدرنشین فاصله داشت. به هر حال پرسپولیس بهترین سال‌هایش را پشت سر می‌گذاشت و مدام قهرمان می‌شد، در نتیجه چنین اختلاف امتیازی نمی‌توانست «فاجعه» محسوب شود اما به هر حال فکری تحت فشار برخی هواداران که از سبک بازی تیمش رضایت نداشتند استعفا کرد و فرهاد مجیدی فورا جای او را گرفت. جالب است بدانید در پایان فصل پرسپولیس با 11امتیاز اختلاف نسبت به استقلال قهرمان شد! این نمونه هم نشان می‌دهد خطر یک فرهاد مجیدی بدون تیم را هرگز نباید دست‌کم گرفت!

    داستان کالدرون را هم به یاد بیاورید
برای اینکه مطمئن‌تر شوید در فوتبال ایران کسب نتایج خوب هم لزوما تضمینی برای بقا نیست، حتی می‌توانید در اردوگاه رقیب مورد شگفت‌انگیز گابریل کالدرون را به یاد بیاورید. مربی آرژانتینی در لیگ نوزدهم با پرسپولیس عالی نتیجه گرفت، این تیم را با 3امتیاز اختلاف قهرمان نیم‌فصل کرد، به نیمه‌نهایی جام حذفی رساند و دربی را هم برد اما مشکلات او با محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه به قدری جدی بود که در نهایت هر طور شده بود ردش کردند و یحیی گل‌محمدی را به جایش آوردند.

   شاید هم نه
تکرار می‌کنیم همه اینها که گفتیم به آن معنا نیست که همین فردا صبح فرهاد مجیدی جای جواد نکونام را می‌گیرد. به هر حال تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ ازجمله اینکه خود نکو هم بین هواداران محبوب است و اصلا ابتدای فصل مجیدی از سرمربیگری او در استقلال حمایت کرد اما یادتان باشد فرضیات و گمانه‌زنی‌ها را هم اینطور قاطعانه نمی‌شود نادیده گرفت.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید