• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219900
+
-

مرگ سریالی

از انفجار در سر صحنه«معراجی‌ها» تا مرگ 2هنرور در «سلمان فارسی»

گزارش
مرگ سریالی

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

اتفاق تلخی که چند روز پیش سرصحنه سریال «سلمان فارسی» رخ داد، یادآور مجموعه ای از اتفاق های تراژیکی است که در ادوار مختلف سرصحنه فیلمبرداری فیلم ها و سریال ها رخ داده است. از تیری که ناغافل از اسلحه ای که در دستان حسین ملاقاسمی بازیگر «خط آتش » خارج شد و جان کارگردان را گرفت تا انفجاری که سرصحنه «معراجی ها» رخ داد و جان چند تن از عوامل را گرفت. مجموعه ای از وقایع تراژیکی که هیچ کدام گریزناپذیر نبودند اما مجموعه ای از سهل انگاری‌ها و رعایت نکردن استاندارد های تولید، باعث و بانی شان شدند.

مروری بر پروژه‌های تلخ
در میان پروژه‌های الف – ویژه تلویزیون و حتی فیلم‌های سینمایی اتفاقاتی رخ داده‌اند که متأسفانه منجر به مرگ بعضی از عوامل شده است  . سال‌های 92 و 98 در سریال‌های «معراجی‌ها» مسعود ده نمکی و «خواب زده» سیروس مقدم انفجار و آتش‌سوزی جان چند هنرمند را گرفت و این اتفاق در سینما نیز رخ داده است. دهه70 سیدعلی سجادی حسینی، کارگردان «خط آتش» به‌خاطر شلیک گلوله واقعی کشته شد‌ یا در فیلم سینمایی «رفیع پیتز» شاهرخ غیاثی به‌خاطر پرت شدن از یک گاری کشته شد‌ در تله فیلم «چشم‌های نامحسوس» هم پیمان ابدی از بدلکاران معروف کشته شد.‌در دهه80 در فیلم «خداحافظ رفیق» بهزاد بهزادپور،4 نفر از هنروران در دریاچه مصنوعی شهرک دفاع‌مقدس غرق شدند. برخی از این اتفاقات به دلیل غیراستاندارد بودن نحوه تولید آثارتصویری است و برخی هم به‌خاطر استفاده از دکورهای بزرگ و سنگین؛ دکورهایی که هزینه زیادی برای ساختن و در نهایت نگهداری آن صرف می‌شود. البته آخر و عاقبت چنین دکورهایی تخریب است.‌

اتفاق‌تلخ دیگر؛ این بار در «سلمان فارسی»
یکی از اتفاقات خبرساز هفته گذشته، حادثه‌ای بود که برای هنروران سریال «سلمان فارسی» رخ داد. فرو ریختن آوار؛ این بار در محل فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» در شمال شاهرود باعث مصدوم شدن 5نفر و کشته شدن 2نفر شد. اتفاقی که دهم اسفند‌ ماه رخ داد. بر اثر فرو ریختن آوار که مربوط به پل ساخته شده در دکور بود،‌ موضوعی که تازگی ندارد و در برخی از پروژه‌ها این اتفاقات تلخ می‌افتد.‌هر 7نفر آسیب دیده در این حادثه، هنرور بودند و افراد مصدوم که تعدادشان به 5 تن می‌رسید، به بیمارستانی در شاهرود منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند.
مراسم تشییع پیکر 2 هنرور سریال «سلمان فارسی» با حضور عوامل این مجموعه و خانواده‌های درگذشتگان در بسطام شاهرود برگزار شد‌.

مکث
پیگیری برای پرداخت حق و حقوق هنروران

گفته شده، پیکر یکی از هنروران در زادگاهش در همان شاهرود به خاک سپرده شد و پیکر هنرور دیگر، قرار است به زادگاهش منتقل و در آنجا به خاک‌سپرده شود. اما تصویربرداری این پروژه الف- ویژه سیما همچنان تا پایان سال در شاهرود ادامه دارد و بعد از پایان‌ سال گروه به تهران باز می‌گردند تا در شهرک غزالی باقی تصویربرداری دوره ایران را انجام دهند. به‌نظر می‌رسد پروژه «سلمان فارسی» هم مانند دیگر پروژه ها بیمه حوادث بوده و مشاور رسانه‌ای این پروژه می‌گوید: گروه تمام تلاش را می‌کند تا حق و حقوق هنروران فوت شده را به خانواده‌هایشان پرداخت شود

این خبر را به اشتراک بگذارید