• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 12 اسفند 1402
کد مطلب : 219789
+
-

خوب و بد خوابیدن با تلویزیون روشن

علی ملائکه؛ روزنامه‌نگار

 بسیاری از افراد می‌گویند که در کنار تلویزیون خواب‌شان می‌برد و در واقع بدون تلویزیون اصلا نمی‌توانند بخوابند. این در حالی است که گفته می‌شود خیره شدن به صفحه‌نمایش در شب می‌تواند چرخه طبیعی خواب را مختل کند. آیا خوابیدن با تلویزیون روشن خوب است یا بد؟
تحقیقات نشان می‌دهد که در شرایط معمول در بدن ما برای خواب و بیداری سیستمی وجود دارد که شبیه به گرسنه شدن و اشتها یافتن برای غذا خوردن است. هر چه بیشتر بیدار باشیم، به‌اصطلاح اشتهای ما برای خواب بیشتر می‌شود. اما اگر در حالت اضطراب باشم، سیستم «ستیز یا گریز» در بدن فعال می‌شود که می‌تواند بر انگیزه بدن ما برای خواب غلبه کند. اگر ذهن کسی بیش از حد فعال باشد، این فعالیت بیش از حد می‌تواند بر میل خواب او غلبه کند. اما تلویزیون می‌تواند به افراد اجازه دهد تا روی چیز دیگری تمرکز و از افکاری که ممکن است آنها را بیدار نگه دارد، اجتناب کنند. آنها در این وضعیت احساس آرامش‌ بیشتری می‌کنند، بنابراین به راحتی به خواب می‌روند.
البته تلویزیون می‌تواند مسئول اختلال خواب هم باشد. تماشای تلویزیون می‌تواند رفتن به رختخواب را به تأخیر بیندازد، به‌خصوص اگر فرد برنامه‌ای را تماشا کند که باعث درگیری ذهن او شود. این در حالی است که بدن سیستمی برای فیلتر کردن صداها در هنگام خواب دارد، اما نمی‌تواند تمام صداها را حذف کند. تغییرات شدید صدا یا نور، می‌تواند افراد را از خواب بیدار و خواب را مختل کند. بنابراین بهتر است نزدیک به زمان خواب فیلم‌ها یا محتواهایی مانند برنامه‌های خبری که احساس ترس، اضطراب، تنش یا خشم را افزایش می‌دهند، مشاهده نشود. از سوی دیگر تنظیم تایمر در تلویزیون نیز می‌تواند مفید باشد. تنظیم تایمر این اطمینان را ایجاد می‌کند که وقتی در نهایت به خواب می‌روید، تلویزیون خاموش می‌شود و مختل‌شدن‌های بعدی خواب را کاهش می‌دهد. توصیه کلی هم این است که زمان تماشای تلویزیون در تختخواب را محدود کنید. ایجاد برنامه منظمی که تمرکز آن به جای تلویزیون بر استراحت و آرامش است، کمک می‌کند که افراد آسان‌تر به خواب بروند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید