• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219695
+
-

آزادی زندانی بی‌ملاقاتی پس از 14سال

داخلی
آزادی زندانی بی‌ملاقاتی پس از 14سال

با تلاش سرپرست دادسرای جنایی و بازپرس ویژه قتل تهران، مردی که به جرم قتل، 14سال در زندان بود و در این مدت هیچ‌کس به ملاقاتش نرفته، از قصاص رهایی یافت و از زندان آزاد شد. به گزارش همشهری، چند روز قبل محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران به همراه یکی از بازپرسان ویژه قتل برای بازدید و دیدار با مددجویان به زندان قزل‌حصار رفتند.
آنها در جریان گفت‌وگو با زندانیان متوجه شدند که مردی، 14سال است که در زندان زندگی می‌کند و در این مدت هیچ‌کس به ملاقات وی نیامده است. سرپرست دادسرا و بازپرس ویژه قتل با شنیدن این خبر تصمیم گرفتند هر طور شده به زندانی بدون ملاقاتی کمک کنند. به دستور قاضی شهریاری تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران برای کمک به این زندانی وارد عمل شد و پرونده‌اش از لابه‌لای پرونده‌های شعبه اول اجرای احکام بیرون کشیده شد تا جزئیات آن بازخوانی شود.

روایت پرونده
بررسی پرونده نشان می‌داد که مرد زندانی، اهل کشور افغانستان است. او در یکی از روزهای آبان سال 88 در جریان درگیری جان یکی از هموطنان خودش را گرفته بود. آنها با یکدیگر دچار اختلافاتی شده بودند که روز حادثه قاتل در جریان درگیری، با میله آهنی به سر مقتول کوبیده و جانش را گرفته بود. وی درباره انگیزه‌اش گفته بود: مقتول، دخترم را سر راه خود دیده و حرف‌های نامربوط به وی زده بود. وقتی دخترم این موضوع را به من گفت، عصبانی شدم و سراغ مقتول رفتم. با هم درگیر شدیم و من نتوانستم خشمم را کنترل کنم و جانش را گرفتم. این مجرم در دادگاه، محاکمه و به قصاص محکوم شده بود. در آن زمان اولیای دم در ایران بودند و خواستار قصاص شدند، اما بعد از آن ظاهرا ایران را ترک کرده و به کشور خود بازگشته بودند. از سوی دیگر خانواده این محکوم هم به کشور خود بازگشته و در مدت 14سالی که قاتل در زندان بود، هیچ‌کس به ملاقاتش نرفته بود. وی اما در همه این سال‌ها تلاش کرده بود در زندان به بقیه کمک کند و رفتار خوبی داشته باشد، به‌طوری که تمامی زندانیان از او به نیکی یاد می‌کردند و نگهبانان زندان نیز اظهار داشتند که این مرد در زندان متنبه شده و تبدیل به یک زندانی محبوب شده است. در این شرایط بود که تلاش تیم صلح و سازش برای نجات مرد زندانی که در همه این سال‌ها بلاتکلیف در زندان بود و ملاقاتی نداشت شروع شد تا به او زندگی ببخشند. سرانجام تلاش تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران نتیجه داد و چون سال‌ها از اولیای دم خبری نبود و مرد زندانی بلاتکلیف در زندان به سر می‌برد، براساس قانون، باید دیه به ‌حساب دادگستری واریز می‌شد تا مرد زندانی از زندان آزاد شود. در این شرایط سرپرست دادسرا، بازپرس جنایی تهران، تیم صلح و سازش دادسرا و خیرین دست به ‌دست هم دادند تا مبلغ دیه فراهم شود. به این ترتیب مرد زندانی بعد از گذشت 14سال حبس، روز گذشته از زندان آزاد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید